Първи впечатления зад волана на спортното купе с V6 битурбо, регулируемо спортно окачване, спортни гуми и неограничен потенциал за забавления
Като че ли има известно раздвоение при актуалните модели RS 4 и RS 5 на Audi - както по въпроса за тяхната същност, така и по отношение на начина, по който почитателите на марката ги възприемат. От една страна, сдържаните амбиции на поколението B9 отговарят добре на потребителския профил. Защото нека бъдем честни – малцина бяха тези, които преследваха краен екстремизъм дори при доста по-коравите представители на предходното поколение. От друга страна, подчертаното спокойствие в поведението също създава ярък контраст между външния вид и впечатленията зад волана.
Затова във въздуха остана да виси усещането, че в Audi имат планове за различни допълнения и подобрения. За потенциални варианти, еволюции и допълнения в от рода на „Plus” или „Performance” версии, които сега - някой вероятно би добавил "най-накрая", излизат на бял свят като допълнителни пакети оборудване, наречени „Competition”.
Пакетите се предлагат за всичките три варианта на каросерията и в Германия струват 7 875 (Competition) и 11 875 евро (Competition plus) и всъщност са точно това, което липсваше на моделното трио, състоящо се от Coupé, Sportback и Avant – хардкор обработка на тяхната сякаш твърде мека и сдържана природа.
По-изразителен звук
Най-хубавото от всичко е, че предприетите мерки са уцелили правилния тон – в буквалния смисъл. Не се прекалява с емоционалните изблици, а основната продуктова ориентация, касаеща удобството при ежедневна употреба, се запазва. Също както и мощността на двигателя. От друга страна, далеч не е необходимо да изкарате RS Competition на пистата, за да разберете, че не сте похарчили напразно всички тези пари.
Всъщност по-рязката нотка се усеща веднага след стартирането на двигателя, което е в пряка причинно-следствена връзка с работата на спортната изпускателна система - един от основните компоненти, включена и в двата пакета. Въпреки че двата филтъра за твърди частици все така отнемат от пълния капацитет на дихателните пътища на двигателя, спортният ауспух оцветява по-ярко акустичните му изяви и наред с отстранената шумоизолация на преградната стена между купето и моторния отсек е в основата на пълнокръвния рев при набиране на обороти, жизнерадостното гъргорене при промяна на натоварването и оглушителен туш от целия оркестър при рязко ускорение от място. Последното едва ли ще се хареса на съседите ви от квартала, но е безспорно добро допълнение към физиономията на RS версиите.
Фини настройки
Но възприятията зад волана не се променят само от звуковата картина - самият двигател е много по-буден, поддържа бодра форма в чудесен синхрон с трансмисията и реагира много по-рязко и безцеремонно. Невероятно, но факт - мощният генератор на въртящ момент се е превърнал в истински експлозив с мощен стимулиращ ефект върху действията на водача.
Наближава остър завой? Няма значение, винаги има място за още малко газ!
Особено на фона на сериозната работа, която инженерите в Некарсулм са свършили върху спирачките. Оптимизираното управление на ABS, керамичните дискове и новите гуми Pirelli P Zero Corsa (последните две срещу доплащане) скъсяват спирачния път с до два метра. В същото време промените в управляващия софтуер на двигателя и трансмисията подобряват осезаемо спринтьорските способности - RS 4 Competition за първи път слиза под границата от четири секунди, а според официалните данни на Audi, RS 5 ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди. Максималната скорост при всички е 290 км/ч.
Най-големи и съществени промени обаче личат в ходовата част и поведението на пътя. При пакета Рlus се използва регулируемо окачване с намален от 10 до 20 мм клиренс, възможност за индивидуална промяна на твърдостта на пружините, на компресията и амортизацията на амортисьорите, както и фини промени в цялостния баланс на ходовата част. Напречните стабилизатори на двата моста са усилени като цяло, но с ударение върху задния мост. Тази мярка създава предпоставки за по-експресивно поведение на задната част, наред с инсталирания най-накрая спортен диференциал.
Въпреки това и още веднъж - RS 5 остава спокоен и уверен в справянето с разширените си възможности, работата на окачването е по-сърдечна, но без да преминава границата на приличното – също както и 20-цоловите колела. Ако въпреки това пожелаете да впрегнете цялата мощ и после да отпуснете юздите на задвижването на ходовата част, ще бъдетеизненадани от мотивацията на машината с общо тегло 1770 килограма. На междуградските отсечки това желание се изразява под формата на едва доловимо, но осезаемо желание за игра, а на състезателната писта в подчертано удоволствие от играта. Поведението на пътя радва с по-добро механичнио сцепление и едновременно с това не отнема свободата на избор. Обратната връзка от страна на волана си остава по-скоро оскъдна, но благодарение на постоянното предавателно отношение е по-категорично в задаването на траекторията. Спортните гуми на свой ред увеличават скоростта в завоите, където чрез промяна на натоварването толкова непоклатимия досега с двойното си предаване спортист на Audi вече може да бъде придуман за леки танци с прилични нива на страничната динамика.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Competition Plus версията на RS 5 се държи на пътя също толкова секси, колкото изглежда. Най-накрая, както вече казахме… За съжаление спортните гуми и спирачната система с керамични дискове не са включени в цената на допълнителния пакет.
Teкст: Щефан Хелмрайх
Снимки: Maнуел Холенбах