На пътя с обновената версия на елегантното купе с четири врати
Най-добрият автомобил... Какъв трябва да е той? Най-мощен и бърз? Най-комфортен и удобен? Най-практичен и лесен за поддържане? Най-евтин и икономичен? В нашите тестове даваме оценки, отразяващи всички тези, а и доста други изисквания, за да стигнем до обективен, балансиран и справедлив отговор.
И все пак... Ако парите не са проблем, но сте ограничени в избора до един-единствен модел, кой бихте предпочели? Все повече хора отговарят на този въпрос, насочвайки се към SUV категорията, която постоянно се разраства и разпростира, обхващайки почти всички класове. Нещо от комби, нещо от ван, нещо от всъдеход – и щастието е почти пълно, а що се отнася до екологичната съвест, тя винаги може да бъде приспана с някоя хибридна версия.
Съществува обаче и друга група клиенти – такива, които не биха искали да правят компромиси с динамиката на пътя, стилната външност и спортния дух, но и не са готови да се лишат от място за петима пътници и достатъчно багаж. Те също търсят отговор на въпроса за най-добрия автомобил.
За мнозина от верните почитатели на синьо-бялата марка от Мюнхен този отговор е ясен от близо три години. Дотогава те бяха принудени да се колебаят между динамиката и повратливостта на „тройката” и стилната елегантност на голямата „шестица” Gran Coupe. След като се появи Gran Coupe версията на Серия 4, тя успя да очарова и покори около 200 000 клиенти – колкото купето и кабриолетът, взети заедно.
BMW Серия 4 Gran Coupe с по-добро поведение на пътя, повече лукс и комфорт
Сега пред нас е обновеното BMW Серия 4 Gran Coupe, ключът е в джоба ни и ни предстои да седнем зад волана му. Както може да се предполага при един успешно продаван модел, промените са незначителни. Отпред бронята е с по-голям централен отвор за въздух, предните светлини и светлините за мъгла са серийно с LED техника, има промени и при задните светлини и задната броня. Любителите на динамичното шофиране могат да се радват на нови настройки на окачването (като при модернизираната „тройка”), а в тестовата версия М Sport – и на адаптивно М-окачване.
Вътре промените са в посока на повече лукс и комфорт, като за арматурното табло се предлага мултифункционален дисплей (няма го в тестовия автомобил, но серийните уреди с чудесна графика не дават повод за съжаление). Инфо-развлекателната система Professional изобразява различни части от менюто във вид на „плочки”, което предоставя по-добър поглед и по-лесен достъп до тях.
Нашият екземпляр е с оборудване BMW Individual – Edition Exclusive, включващо кожен салон Merino Кashmir (бежово/черно), панели с покритие Piano black, арматурно табло BMW Individual и други по-дребни екстри.
Динамика на класически спортист
Запалваме двигателя и след неизбежния половин час за излизане от София се устремяваме по една от магистралите. Прекрасният осемстепенен автоматик с икономичен, комфортен и спортен режим ни дава възможност както да се носим безметежно с постоянна скорост, наслаждавайки се на екологично нисък разход, така и да се гмурнем в океана от въртящ момент (630 Нм) и да почувстваме прилива на мощ от шестцилиндровия трилитров дизел с каскадно пълнене и 313 к.с. Ускоряването до 100 км/ч отнема, по данни на производителя, само 4,8 секунди. За сравнение: преди години безподобното Ferrari 288 GTO с турбомотор и 400 к.с. (но без двойното предаване и контролната електроника на BMW) изпълняваше това упражнение за 4,9 секунди, също по фирмени данни. Господин Рудолф Дизел сигурно се усмихва от някой облак...
Напускаме магистралата и продължаваме по шосе с двупосочно движение. Ако сте в настроение за изпреварване, спортният режим ви гарантира, освен мигновена реакция при подаване на газ, подходящата стимулираща акустика на сърдито ревящия шестак. Задминаването е лесно като на шега, мощните спирачки впечатляват почти колкото страхотната тяга, уредбата HARMAN/ KARDON ви обгръща с приятна музика, а пътуващите на задната седалка не усещат никакви притеснения и не ви молят да спирате, за да се поразтъпчат.
Серия 4 Gran Coupe - по-практична от "тройката" седан
Всъщност от гледна точка на практичността Gran Coupe не само не отстъпва на „тройката” (стандартният багажен обем е идентичен – 480 л) но и я превъзхожда благодарение на големия си заден капак. При сгъване на задната облегалка (разделена в отношение 40 : 20 : 40) се отваря товарно пространство с обем до 1300 литра – почти като в комби. Дали не са прави онези 200 000 души, открили за себе си най-добрия автомобил в „четворката” Gran Coupe?
Тъкмо когато сме готови да се съгласим, в огледалото за обратно виждане се появява заплашително нарастваща предница с бъбрековидна решетка и недвусмислена заявка за изпреварване. Докато ни задминава, един бегъл поглед потвърждава подозренията ни. „Петица”. М-„петица”. 560 к.с. Хищникът на върха на хранителната верига. С повече престиж, повече адреналин, по-голяма каросерия – и вероятно по-добрият. Може би. Сигурно.
На следващата бензиностанция спираме, за да изпием едно кафе. Гориво не ни трябва, защото все още разполагаме с половин резервоар, а с него можем да прекосим цяла България. На бензоколонката собственикът на М-„петицата” току-що е налял догоре стооктанов бензин и се насочва към касата да плати. Хубавата му спътничка леко изостава – колкото да отправи един дълъг поглед към нашата елегантна „четворка” Gran Coupe с плавни линии и цвят Frozen Bronze.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, BMW
Оценка
BMW 435d xDrive Gran Coupe
Красота, стил, комфорт, динамика и завладяваща мощ – истинско BMW, въплъщение на кредото на марката за радост от шофирането.
Технически данни
BMW 435d xDrive Gran Coupe | |
---|---|
Работен обем | 2993 куб. см |
Мощност | 313 к.с. (230 кВт) при 4400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
630 Нм при 1500–2500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,1 л/100 км |
Базова цена | 111 600 лв. |