Нов играч оспорва германската доминация в горния сегмент на средния клас
С традиционни каросерии седан и модерни plug-in хибридни задвижвания в теста мерят сили BMW 520e и новият върхов модел 9 E-Tense на DS. Дали французинът ще спечели повече точки от утвърдения баварец?
Едно от нещата, които френската автомобилна промишленост пропусна през последните десетилетия, е разработването на конкурентоспособни модели над “буржоазния“ среден клас. Сега DS, родствена марка на Citroën, е събрала смелост за нов опит, и то тъкмо под формата на седан и в доминираната от елитните германски марки бизнес класа – там, където тон задават елитните марки от Бавария и Вюртемберг.
Затова нека и ние се осмелим да хвърлим един поглед по посока на Шънджън (където се произвежда DS) и да видим как новият DS 9 E-Tense 225 ще се пребори с BMW 520e. Новият седан участва в теста с втория по мощност вариант на задвижване – plug-in хибрида с 225 к.с. Под него се позиционира бензиновият PureTech със същата мощност, само че без електрическа подкрепа. На върха е E-Tense 360 с четири задвижвани колела.
Цените за E-Tense 225 започват в Германия от 52 810 евро, а в този клас това може да се тълкува като предизвикателно хвърлена ръкавица. Нашият DS 9 е с особено широкообхватното ниво на оборудване Rivoli+, което впрочем не е печатна грешка. Действително според ценовата листа версията се нарича така и струва от 55 560 евро нагоре. Към одеждите Rivoli+ хората от DS са добавили интериора Opera за 4800 евро, включващ наред с друго седалки с масаж отпред и отзад, тризонов климатик и различни украшения, като хромираната дъга върху предния капак.
Разполагащият със системна мощност от 204 к.с. 520e струва най-малко 54 900 евро. Ако става дума за Luxury Line, какъвто е седанът в нашия случай, цената е поне 59 150 евро, тоест с около десет процента повече, като и в двата случая не е приспадната (германската) премия за електрически модел. В тестовия автомобил пакетът Innovation(4700 евро) с лазерни светлини, head-up дисплей и асистент за шофиране, както и Driving Assistant Professional (1700 евро) с активно регулиране на скоростта или функции за спазване на лентата, са добавени като екстри, също както и активното управление (1250 евро) и комфортните седалки с електрическо регулиране и климатизация (общо 3150 евро).
Кадифен комфорт
Във всеки случай трябва да отбележим, че макар да притежаваш модел на DS от този клас изглежда по-евтино, отколкото да имаш BMW, разликите в крайна сметка не са много големи. Това потвърждава и прегледът на актуалните лизингови плащания: при фирмен лизинг със съпоставими условия 520e дори би излязъл с 50 евро месечно по-изгоден от DS 9 E-Tense (около 630 срещу 680 евро на месец без дотацията за електромобил).
А на какво е способен този китайски французин, който с различни дизайнерски заигравки, както и с името си, се стреми да хвърли мост към легендарния Citroën DS от 1955 г.? Както знаем, той не разполага с хидропневматично окачване – то отпадна заедно с предшественика Citroën C5. За да предлага все пак комфорт на окачването като в Déesse, DS 9 е оборудван със система, наречена Active Scan Suspension, която с помощта на камера сканира повърхността на пътното платно пред автомобила и настройва окачването към нея.
Така големият DS се плъзга невъзмутимо над неравностите, създавайки изживяване за комфорт с леко поклащане, което действително напомня донякъде за хидропневматичната ера. Прави го малко по-добре от като цяло доста по-стегнато настроения 520e, който обаче показва много добра хармонизация. Неговото окачване реагира по-фино и без тропане и при това допуска значително по-малко движения на каросерията от съперника.
Така първичното изживяване за комфорт в DS изглежда по-впечатляващо, но с увеличаване на скоростта това възприятие започва да клони в полза на 520e. На аутобан той изглажда типичните за магистралите къси неравности по-уравновесено, усеща се като по-спокоен и уверен. Това се дължи не само на по-фино настроената ходова част, но също и на по-стегнатите и предлагащи по-добра странична опора седалки.
В модела на BMW водачът има възможност да се радва и на по-балансирано поведение на пътя. Баварският седан влиза в завоите прецизно и с добра обратна връзка с трасето, остава винаги неутрален и дори преднамерено лекомислени действия трудно ще го накарат да излезе от релси. На волана на DS ви е необходим малко повече усет, кормилната уредба не дава достатъчно информация за пътя, а клатушкащо-недозавиващата ходова част е лишена от всякакви амбиции за динамика. Така се получава едно малко по-безрадостно впечатление при шофиране – поне с оглед на цената и претенциите на DS 9.
Все пак това дава възможност на водача му да се занимава по-интензивно с управлението на функциите в своя седан. То се оказва леко нервиращо, в което можете да се убедите от необичайното и непрактично разположение на стартовия бутон (над монитора на навигацията) или на превключвателите за повдигане и спускане на прозорците (в централната конзола), както и от неудобно извития лост на автоматичната трансмисия. Всичко това при BMW функционира доста по-просто. Въпреки че с най-новото поколение на системата в BMW управлението на функциите посредством въртящ и натискащ се контролер, сензорен екран и жестове стана по-сложно, то все пак си остава по-прегледно структурирано и по-интуитивно при употреба.
DS 9 се зарежда по-бързо
И при двамата участници в теста боравенето със сложната plug-in хибридна техника не изисква особени усилия. При това задвижващите системи на тези толкова различни иначе седани са доста близки като основна схема. 520e разполага с 80-киловатов електромотор, който заедно с двулитровия четирицилиндров агрегат със 163 к.с. достига общо 204 к.с. При DS 9 мощността на електромотора е 81 кВт, съответният 1,6-литров бензинов турбодвигател е със 181 г. , а общата системна мощност е 225 к.с.
Подобна близост откриваме и при капацитетите на акумулаторите от 11,8 (DS) и 12 кВтч бруто (BMW). Затова не е особено учудващо, че електрическите пробези в теста също са близки – 52 и 44 км в полза на 520e. Също и по отношение на разхода в теста никой от двата хибридни седана не успява да се откъсне значително пред другия. Комбинираният разход на BMW е 2,3 л и 18,4 кВтч на 100 км, а на DS – 2,4 л и 18,8 кВтч. При шофиране в хибриден режим без дозареждане равенството е почти пълно: 520e изразходва 8,7 литра бензин на 100 км – с една десета повече от E-Tense 225.
Това със сигурност не са разлики, които могат да определят решението за покупка. Както и за други plug-in хибриди, и тук проличава, че сложната техника си струва парите само ако полуелектрическият автомобил се зарежда от домашно стенно устройство с евтина нощна енергия.
Този процес протича малко по-бързо при DS 9, който фабрично може да се включи в мрежата при зарядна мощност 7,4 кВт. Тя обаче е използваема само ако мощността на устройството е 22 кВт. Моделът на BMW също се зарежда само еднофазово, но с не повече от 3,7 кВт.
В замяна на това баварецът реагира по-добре при подаване на газ, ускорява по-енергично и като цяло създава по-хармонично впечатление от DS. Френският модел напредва с малко повече сътресения и не така уверено при пълен товар – въпреки по-високата системна мощност. Което е една от причините DS 9 E-Tense 225 да набере в този тест доста по-малко точки от по-балансираното в много от качествата си BMW 520e.
Заключение
1. BMW (642 точки)
С малко повече вътрешен простор, познатото добро управление на функциите и балансирано поведение на пътя в крайна сметка 520e излиза напред въпреки по-високата си цена.
2. DS (599 точки)
Комфортното окачване, по-ниската цена, както и добрите спирачки са предимства на 9 E-Tense 225. Това обаче е твърде малко, за равенство с BMW в този тест.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман