Първи впечатления от версията 840i sDrive с редови шестцилиндров двигател и задно предаване
Много от стойностите в съвременния свят отдавна не са това, което бяха, но дори на теория липсата на познатата от кабриолета и купето внушителна осемцилиндрова машина под предния капак на 840i sDrive не е никаква драма. Комбинацията от редови шестцилиндров двигател и задно предаване при този вариант на новото Gran Coupé е толкова близо до представата за баварска класика, колкото и съчетанието от брецел, вайсвурст и пшенична бира. „Малкият” трилитров агрегат вече успя да се сдобие с легендарно реноме сред феновете на марката, а задното предаване… си е задно предаване.
Факт е, че М8 вариантите (с които ще ви запознаем в следващия брой) са в състояние да стоварят върху задния мост почти два пъти повече мощ, но везната има и друго блюдо, върху което тежат осемцилиндровият двигател и сложната система на двойното предаване.
Въпрос на баланс
Gran Coupé 840i sDrive е с близо 200 килограма по-леко от M850i Xdrive и макар че теглото му все още е 1,8 тона, разпределението между предния и задния мост е почти съвършено и обещава съответното поведение на пътя с любезното съдействие на добре познатите 340 к.с. на редовата шестцилиндрова машина.
В интерес на истината, тези благоприятни предпоставки личат още в пропорциите на каросерията на Gran Coupé, Значително (+20 см) удълженото междуосие прави надвесите да изглеждат още по-къси и е в чудесна хармония с големите колела. Допълнителните шест сантиметра във височина се стопяват визуално от допълнително предлагания стъклен панорамен покрив от две части, който преминава като цялостен черен панел в горната част на каросерията, за да завърши в плавно спускащата се задна част – гвоздеят в програмата на Gran Coupé с разкошен преход между пластично изваяните задни колони и пищните форми на задния капак. Влиянието на разширената с четири сантиметра задна следа също се усеща в допълнителната мощ на „раменете” в областта на задните калници.
Осезаема мощ има и в дълбокия звук на двигателя, който е успял да запази познатия тембър и след засилените мерки за ограничаване на емисиите и инсталирането на филтър за твърди частици. Настойчивият натиск с десния крак води до незабавно, плавно и солидно ускорение без осезаеми дефицити по отношение на сцеплението. Задните колела предават точно и директно пълните 500 Нм, които са на разположение още при 1600 об/мин и напълно логично след около пет секунди на head-up дисплея се появават трицифрени стойности на скоростта. Осемстепенната атоматична трансмисия превключва прецизно, леко и достатъчно бързо, за да направи излишно посягането към планките за ръчна смяна, а в цялостната работа на силовия тракт личи стремеж за постигане на хармонията, която отличава класическия Gran Turismo от преследвачите на екстремна динамика.
С дългото си междуосие и широката задна следа, новото Gran Coupé се чувства превъзходно както на магистрала, така и на междуградски отсечки с много завои, където не отстъпва по нищо на динамиката на купето на „осмицата”. Напротив – стабилността в следването на идеалната линия и в ускорението на излизане от завоите на моменти е още по-впечатляваща със стремителното си спокойствие. Разбира се, същото важи и за комфорта.
Далече, далече…
По дефиниция Gran Coupé е от автомобилите, които стопяват разстоянията и превръщзт пътешествието в цел на пътешествието. Новият модел обаче има специален принос към темата Gran Turismo и тя е в областта на задните седалки. Двете индивидуални спортни кресла с интегрирани опори за главите, както и цялостното оформление на пространството буквално пренасят пътниците от втория на първия ред в представлението, засилвайки емоциите до нивата, на които досега се радваха само водачът и неговият спътник отдясно. Едновременно с това адаптивното окачване предоставя очаквания за GT от този клас превъзходен комфорт, а нивото на оборудване и качеството на вътрешното обзавеждане с фина кожа и алуминиеви детайли е на подобаващо за осанката и амбициите на модела високо равнище.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
С четирите си врати и пълноценните две места със спортни седалки на задния ред, вариантът Gran Coupé на баварската осма серия е безспорно най-практичният представител на фамилията, а версията 840i sDrive се предлага на най-ниска цена. Имайки предвид върховото технологично ниво, отличната динамика и много високото качество на изпълнението, моделът с шестцилиндров двигател и задно предаване е направо неустоимо предложение.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: BMW