Модата на комби моделите отдавна отмина, но ако искате истински спортен и удобен автомобил, решението е BMW M3 Touring
Имало едно време един континент, където автомобилите изпълнявали функцията, за която били предвидени. Седанът бил представителен, хечбекът – удобен, офроудърите и пикапите се чувствали у дома само в гората и на нивата, а комбитата превозвали багажа на цялото семейство, както и членовете му, от точка А до точка Б. Имало и спортни автомобили. Имало и хора, които да дават баснословни суми за тях. Все още обаче напъните за създаване на „спортен семеен икономичен еко офроудър, чиито настройки се променят само с натискането на един бутон“, били характерни единствено за икономистите и маркетинг специалистите в автомобилната индустрия. Инженерите на този континент били наясно, че такова животно няма, а дори и да бъде създадено, светът не се нуждае от него. На финала обаче бизнесът спечелил, а не инженерите. Хората повярвали на маркетинговата илюзия, че има универсални като швейцарско ножче автомобили. И континентът поел радушно по пътя на SUV забвението.
Преди близо четвърт век E46 е един от най-успешните модели на BMW. M3 версията на “тройката“ дебютира в началото на новото хилядолетие като купе и прави същински фурор. Малко по-късно на пазара излиза и кабриолет спецификацията. Оказва се, че по това време инженерите на баварците са работили и по трети вариант – комби, под капака на което се крие най-мощният шестцилиндров атмосферен двигател на компанията. M3 Touring не е само идеен проект. M3 Touring е автомобил от плът и кръв, макар и тестови. За съжаление бордът на директорите на BMW не дава зелена светлина на проекта и развитието на спортното комби е замразено. Странното в случая е, че баварците прикриват умело всички следи от разработката на M3 Touring и „разсекретяват“ информацията за проекта 16 години по-късно. Толкова неща се промениха в автомобилната индустрия от 2016 г. досега, но не и желанието на инженерите на немската компания да направят комби версия на M3. И странното е, че този път бордът на директорите не е против.
В настоящата действителност идеята за спортно комби от компактния клас изглежда като анахронизъм. Конкуренцията в сегмента обаче далеч не е толкова ожесточена колкото преди две десетилетия и BMW насочва вниманието си към същите тези хора, които са мечтали за M3 версията на E46, но не са имали възможност да си я позволят. Взелите току що книжка хлапаци вече са отговорни бащи, някои от тях със солидни финансови възможности. Няма как обаче да изтриеш спомена и емоцията от тийнейджърските години. Макар и да струва близо 200 000 лева и то в базовата версия.
Цената е внушителна, факт! Но възвращаемостта на инвестицията не е за подценяване, защото удоволствието, което BMW M3 Competition Touring with M xDrive дава, е несравнимо. И причината за това не се крие единствено в шестцилиндровия трилитров двигател, чиято мощност достига 510 к.с., а въртящ момент – 650 Нм. Вече не са малко автомобилите, които могат да предложат подобни динамични характеристики на задвижващата система. Марките, специализирани в серийното производство, които могат да подготвят такова шаси обаче, се броят на пръстите на едната ръка.
Повече за впечатленията ни от BMW M3 Touring, както и много други теми от света на автомобилите, можете да откриете на страниците на майския брой на списание auto motor und sport България.
Текст: Борислав Петров