Зад волана на един от най-впечатляващите модели на баварците
Шестата серия на BMW бе повишена с две степени и получи технологиите на M5, агресивен дизайн и луксозно вътрешно обзавеждане. Какви са шансовете на елитното спортно купе срещу конкуренцията от ранга на Aston Martin DB11 и Porsche 911 Carrera?
Баварците са известни отдавна със своя сърдечен характер, ведър светоглед и липса на излишни задръжки. Искрени хора, които закусват здравословно с наденица и не виждат нищо нередно в това свинският джолан на обяд да бъде придружен от два литра бира. В последно време обаче и в това симпатично общество се случва прослойката на костюмите и лаптопите да вземе превес над тази на карираните ризи и кожените къси панталони. В такива временни моменти на умопомрачение на бял свят се появяват спортни модели на BMW с трицилиндров двигател и електромотор... Тъкмо навреме за края на Октоберфест 2018 обаче здравите сили отвърнаха на удара. С дебюта на новата осма серия на сцената излиза един истински породист баварец – 1,90 метра широк и едва 1,35 метра висок, с хищна физиономия на гладна акула и нов 4,4-литров V8 Biturbo.
Готов за пистата
И после това... Докато Бавария е благословена с най-топлата и златна есен от столетия насам, първата ни среща с 530-те коня под предния капак на новата осма серия е организирана в Португалия, където се вихри най-лютата буря от 70 години, а асфалтът на пистата Ещорил е също толкова наводнен, колкото беше и при първата победа на Айртон Сена във Формула 1. Инженерите от Мюнхен естествено се възползват от тези екстремни условия, за да демонстрират предимствата на двойното предаване с акцент върху колелата на задния мост.
С пилота от DTM Филип Енг в ролята на водач, колоната от журналисти потегля по бавно изсъхващата въпреки показалото се слънце отсечка с 13 завоя. В практически всеки от тях гласът на Енг по радиостанцията обръща внимание на превъзходното сцепление - „На изхода от завоя спокойно натиснете по-здраво газта, минете на DTC (в този режим стабилизиращата електроника се намесва по-късно) и ще можете да излезете с контролиран дрифт“. Потънал в луксозното вътрешно обзавеждане на тестовия екземпляр с цена 130 000 евро, нямам твърде голямо желание за драматични преживявания зад волана и оставям стабилизиращата програма да действа с пълните си правомощия. За сметка на това още от потеглянето от боксовете включих режима Sport Plus, в който осемстепенната автоматична трансмисия подбира оптимално предавките дори и на състезателното трасе, придружавайки всяко преминаване на по-ниска степен с великолепно ръмжене от оборудваната с клапи изпускателна система.
С тази подкрепа от страна на модерните технологии се опитвам да използвам доброто сцепление на изхода от завоите, за да наваксам изоставането си от професионалния пилот на влизането в тях. Но всеки изход от поредната крива тук е вход в следващата и изведнъж… пилотният М5 на Енг се оказва по-близо, отколкото очаквам. Скачам на спирачките и инстинктивно насочвам волана така, че да избегна някак сблъсъка. С останалото се справя електрониката – толкова перфектно, че компетентната й намеса е почти неусетна и всичко приключва с кратко поднасяне и мощен прилив на адреналин. И с трайната поука, че двойното предаване може да ускори масата от 1,9 тона много по-ефективно, но спирачната система разполага с все същите четири контактни точки с ограничена площ. Въпреки естествените рамки на физичните закони, не може да се отрече, че „осмицата” е напълно пригодна за използване на състезателни трасета, бърза е и се управлява леко и сигурно.
Накрая идва ред на малко магистрала, междуградски пътища и отсечки из живописната португалска провинция. В тези условия новото спортно купе също се представя напълно убедително – особено в комфортен режим окачването поглъща несъвършенствата на пътната настилка с лекотата, с която баварците се справят с любимата си пшенична бира, а мекият бас на могъщия Biturbo V8 служи само за приятен фон на разговорите в купето и не налага повишаване на тона при провеждане на телефонни разговори. Леко смущаващи са само внушителната за тесните пътища широчина на каросерията и ограниченото пространство за главите на пътуващите отзад. Но в крайна сметка четириместният капацитет си остава запазена територия на очакваното догодина Gran Coupе, а допълнителнното пространство за багаж след сгъване на седалките може винаги да се използва като приятен повод за удължаване на ваканцията.
ЗAКЛЮЧЕНИЕ
Новата осма серия изпълнява сложния шпагат между удобен за ежедневна употреба Gran Turismo и расов спортен болид много по-добре от предшественика си, но внушителните размери и теглото все пак отказват влияние върху динамиката и поведението на бавареца.
Teкст: Герд Щегмайер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт