Тест на най-новото попълнение в гамата на Citroën - модела C4 X
Citroen е едно от имената, които завинаги ще останат изписани със златни букви в историята на автомобилната индустрия. И няма как да бъде другояче, защото през годините френската марка се прочува с редица легендарни модели като Traction Avant, „богинята” DS, „грозното пате” 2CV, CX, GS, SМ (списъкът е внушителен, затова спирам дотук), а също и с цяла армада от забележителни технологии, сред които няма как да не споменем култовите хидропневматични системи за окачване, които десетилетия наред бяха визитна картичка на Citroen. Времената обаче се менят, а това, за съжаление, не винаги е за добро. От началото на новото хилядолетия компанията постепенно започна да губи блясъка си, а моделите й се превърнаха от революционни и смели характери в обикновени деривати на продуктите с марка Peugeot. Известно раздвижване създаде моделът C4 Cactus, който обаче успя да грабне публиката предимно с дизайна си и не толкова с реалните си възможности като автомобил.
За голяма радост на хората, които оценяват по достойнство философията на Citroën, появилата се на пазара преди около две години нова генерация на модела от компактен клас С4 действително успя да ни припомни колко неповторим може да бъде нейния дух. Интересна е още самата концепция на автомобила – защото той е доста трудно да бъде причислен към някоя от съществуващите категории. С4 е хечбек с полегата задна част, линията на покрива наподобява на купе, а големият клиренс, големите колела и характерно оформените протектори по каросерията прибавят нотки, които го доближават до кросоувър и SUV моделите. Формите на каросерията са дело на Пиер Льоклер, изпод чието перо излиза емблематичното първо поколение на BMW X6.
Сега към провокативния С4 се присъединява нова версия, която пренася екстравагантността на модела към сегмента на по-консервативните седани. Отвън автомобилът е много близък до познатия С4, когато се гледа отпред, но е доста по-различен в профил и най-вече що се отнася до оформлението на задната част. При С4 X функционалността като че ли отстъпва на екстравагантността, но така и така този тип модел се очаква да бъде насочен най-вече към хора с по-улегнали възгледи за това как изглежда добрият семеен автомобил от компактен или среден клас. Въпрос на вкус в този случай е дали човек предпочита двуобемна или триобемна каросерия - С4 и С4 Х предлагат решение и за двата пита купувачи.
В интериора атмосферата е доста обещаваща – широките седалки осигуряват приятен комфорт, а цялостната обстановка има за цел да пресъздаде почти домашен уют. Хоризонталните линии на таблото изглеждат изчистено и създават усещане за простор и обемност, а множеството места за предмети са сериозно удобство. Понеже говорим за Citroën, тук също не може да се мине без иновация – в случая французите са създали интегрирана в жабката поставка за таблет. Според създателите на идеята тя е революционна, според нас е по-скоро интересна и евентуално практична, но при всяко положение е детайл, който откроява С4 сред конкуренцията. Качеството на използваните материали е приятно на вид и допир, изработката е на задоволително ниво. Позицията на седене и приятно висока, а предните седалки предлагат така търсения точно при тази марка домашен уют и комфорт, като във високите нива на оборудване те разполагат и с доста сполучлива функция масаж в областта на облегалката.
Гамата от задвижвания за модела включва 1,2-литров трицилиндров бензинов мотор в три версии със 100 и 130 конски сили, четирицилиндров дизел с работен обем 1,5 литра със 130 к.с. (различните модификации се предлагат с шестстепенна механична или осемстепенна механична трансмисия), има и изцяло електрически вариант. Първите си впечатления добихме от бензиновия агрегат със 130 к.с., който се отличава с изненадващо култивиран предвид конструктивните си особености ход – неравноделният трицилиндров тембър се чува по-ясно единствено при рязко форсиране и при високи обороти. Като учудващо добра заслужава да се окачестви и тягата на малката машина – дори на магистрала С4 се държи доста по-уверено, отколкото се очаква от характеристике му. Като препоръка към насочилите избора си към този модел можем да споменем осемстепенния автоматик на японския производител Aisin, който много добре с комфортния характер на автомобила. Освен темпераментен и уравновесен, малкият бензин е и доста икономичен – средният му разход при смесен цикъл на шофиране е между 5,5 и 6 литра на 100 километра, а при малко повече старание от страна на водача консумацията може да бъде и по-ниска.
Пътното поведение на С4 Х е изцяло в унисон с философията на Citroën – комфортът е на извънредно добро равнище, което несъмнено в определена степен се дължи на така наречените прогресивни хидравлични ограничители, имащи за задача да осигурят по-спокойно поведение на автомобила при неравности по пътя. Разбира се, за ефекта на летящото килимче, с който бяха прочути снабдените с хидропневматична система модели от миналото на марката, е пресилено да се говори, но е факт, че С4 вози наистина превъзходно, особено за представител на компактния клас. Радващото е да се отбележи, че мекотата в поведението не резултира в нестабилност или колебливост в управлението – автомобилът се държи много солидно както в завои, така и на магистрала, създавайки усещане за спокойствие у водача.
Цените на новия С4 X започват от малко над 48 500 лева, а най-скъпите бензинови и дизелови варианти със 130 к.с. мощност стартират от около 63 000 и съответно от 66 000 лева с ДДС.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Citroën C4 X е интересно допълнение към гамата на С4, което без съмнение ще допадне на немалко купувачи, които държат на триобемната каросерия, още повече, че седаните вече са рядкост в този сегмент. Моделът печели симпатии с отличен комфорт, функционалност и симпатични, открояващи се детайли в характерния стил на марката.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков