Тест на новия флагман в гамата на Citroën - C5 X във върховата версия Hybrid 225
Щастлива е страната, която създава автомобили като C5 X. Защото Citroën постига нещо, което може би е по-съществено дори от съвършенство. Добре дошъл на варианта Plug-in Hybrid в теста – един модерен автомобил, който ни връща към славните времена на френската марка.
Миналото има удивителното свойство след време да започва да изглежда като едно цяло, съставено от множество взаимно свързани парченца. Достатъчно е да имате мъничко желание и въображение и ето че дори и в случайностите можете да откриете изключително интересни връзки. Например няма как да е просто съвпадение, според мен е чисто знамение това, че две от стилоопределящите изобретения на 20-ти век са представени на един и същи ден, само че с разлика от 49 години. Машата за накъдряне отпразнува своята премиера на 8 октомври в един дамски салон на Оксфорд в Лондон, а Citroën DS дебютира на същата дата през 1955 година на 42-ия автосалон в Париж. Способът за трайно накъдряне на косата е изобретена от фризьор – германецът Карл Лудвиг Неслер. DS е конструиран от Андре Льофевр и Фламинио Бертоне, първият е френски авиоинженер, а вторият – италиански скулптор.
Това е добро начало за мита около DS, както и легендарните 12 000 поръчки, които се получават за автомобила още в деня на представянето му – на 8 октомври 1955 година. Затова и не е чудно, че представянето на един голям Citroën неизменно се превръща в събитие от световна величина. Въпреки че времената на GS, CX и BX са вече отминали, а с това и предизвикателствата пред автомобилните експерти да се опитат да уцелят измежду шахматно подредените функционални елементи откъде се управляват мигачите, чистачките, светлините и фаровете за мъгла. Новият C5 X е доста мек към хората, които сядат зад волана му и не ги подлага на подобни изпитания. При него богатият набор от функции се управлява сравнително функциоално, макар част от тях да са заровени в дълбините на подменютата на инфо-развлекателната система. Климатикът, режимите на работа и най-важните асистиращи системи се управляват от отделни бутони. Гласовото управление също функционира прилично. То реагира на командата „Hello Citroën“ – или понякога не. Няма особено значение – и без друго „Bonjour“ или „Salü“ ни звучи доста по-подходящо.
Свобода и братство
Ето че вече отделихме няколко абзаца, за да обясним какво трябва да представлява в същината си автомобил като C5 X. От Citroën го определят като флагман в актуалната гама на марката, а конценцията му съчетава качества и черти на Shooting Brake, SUV и луксозна лимузина. Само че тук е важно да допълним: автомобил като C5 X досега не е имало и няма да откриете другаде. Това е нещо, за което мнозина са мечтали да се случи, но същевременно не смееха да си пожелаят. Не смееха, защото автомобилът все пак се базира на платформата EMP2, която е най-меко казано широко разпространена в микрокосмоса на концерна Stellantis и само към момента се използва от приблизително 36 модела на общо осем марки. Независимо от всичко обаче, на инженерите на Citroën им се е удало да придадат на C5 X собствен ярък характер, въпреки че се налага да се основават на масова техника.
Дизайнът на C5 X в голяма степен се ориентира към неповторимата осанка на CX (от 1974 до 1989 г.) и това е прекрасно, тъй като именно този модел се възприема от почитателите на Citroën като един от най-емблематичните автомобили на марката за всички времена. Освен това именно той се отличаваше най-вече и на първо място с превъзходен комфорт от най-висша класа. Когато се качите в новия модел, бивате посрещнати от изключително стилна атмосфера. В задната част на интериора от Citroën са монтирали широк кожен диван, който отговаря на очакванията за удобство и елегантност значително по-добре, отколкото на тези за солидна странична опора в завоите. Отпред имаме две широки кресла с удобна тапицерия и възможност за подгряване, охлаждане и масаж. От една страна от много детайли се усеща тясната връзка с едросерийните модели на концерна, от друга обаче материалите, изработката и вниманието към дребните неща издават страстта, с която са подходили интериорните дизайнери към работата си. C5 X може да се похвали с много солидна изработка. Разделената на две части задна седалка позволява увеличаване на товарния обем, 60 процента от който обаче се отнемат от батерията на хибридната версия.
Акумулаторната батерия с капацитет 12,4 кВтч (нето 11,5 кВтч) е заредена и готова за действие. Тестовият автомобил въпреки наличието на 7,4-киловатово устройство за зареждане се нуждаеше от 162 минути за пълно зареждане на батерията. Серийно автомобилът зарежда с 3,7 кВт, а това изисква още по-дълго време, което специални при Plug-in хибрид изглежда неоправдано. След като потеглите, автомобилът използва всяка възможност, за да се движи изцяло на ток.
Братство и 57 км
Истината е, че на пътя C5 X в удивително голяма степен оправдава очакванията, които поражда благородният му характер. Той се придвижва тихо, през повечето време почти безшумно, а благодарение на 320-те нютонметра на електромотора и с доста прилична тяга.
Електрическият режим позволява да се развиват до 135 км/ч, а електрическият пробег в теста беше 57 км – точно толкова, колкото при по-лекия със 122 кг Opel Astra Hybrid (вижте броя ни от юни/2022), оборудван с идентичен задвижващ тракт.
Намесата на 1,6-литровия бензинов турбомотор трудно остава незабелязана. Включването и изключването на ДВГ, както и използването на електрическото задвижване за допълнителна тяга или преминаването в режим на рекуперация се изпълняват надеждно, ефективно, но не и съвсем неусетно. Така че в иначе хармоничното взаимодействие между различните типове задвижване все пак се усеща придърпване. Осемстепенният автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент понякога работи леко мудно, в такива случаи помага преминаване в ръчен режим. Въпреки някои свои особености, задвижването е сравниелно темпераментно и със задоволителна ефективност. В чисто хибриден режим автомобилът изразходва 7,9 л/100 км, което обективно погледнато не е никак малко. В нормирания режим за икономично шофиране обаче разходът без проблем пада до 6,1 л. Според ams-профила (15 000 км/година, от които 10 000 на ток) средният разход е 2,0 л + 15,7 кВтч/100 км, което се равнява на CO2 емисии от 110 г/км.
Най-добре е да се отправяте на път с пълна батерия, както и със съзнанието, че колкото по-спокойно и плавно шофирате, толкова по-комфортно ще се чувствате в автомобила и толкова по-нисък ще бъде разхода. Включването на спортния режим води повече до по-резки реакции, отколкото до повече бързина, а промените в усещането от кормилното управление не са достатъчни, за да променят неговата комфортна и по-скоро индиректна настройка. Ходовата част на версията Hybrid разполага както с така наречените прогресивни хидравлични ограничители, така и с адаптивни амортисьори – комбинация, която осигурява на C5 Х наистина превъзходен комфорт, при това без никакви залитания към ненужно големи колебания на каросерията.
Над нещата
Особено радващо е поведението на автомобила по неравна настилка, където той от една страна абсорбира неравностите от всякакъв тип почти без остатък, а от друга остава непоклатимо стабилен заради сполучливата мека настройка на ходовата част. В завоите автомобилът е учудващо чевръст, поведението му е стабилно и неутрално. Разбира се, C5 X няма амбиции да бъде сред най-динамичните представители на класа си – тук комфортът е на първо място и е основополагащ за цялостния характер на автомобила.
Както подобава, Citroën разполага на борда си с всичко, което прави пътуването приятно, спокойно и сигурно – надеждни спирачки, отлични LED светлини и куп асистенти, част от които понякога всъщност леко дразнят, но пък са лесни за изключване.
Citroën C5 X може би не е идеален – но е изключително добър автомобил. По-важното, по-ценното обаче е нещо, което през последните години се превърна в абсолютна рядкост в серийното автомобилостроене: той притежава свой собствен, неповторим и много специален характер. Това е Citroën като в добрите стари времена, който ни пренася в утрешния ден още днес..
ОЦЕНКА
Eдин истински Citroën винаги е бил нещо различно и специално, но помним и случаи, в които ексцентризмът на марката е бил малко или много самоцелен. Не така стоят нещата при С5 Х – това е един стилен автомобил и просторен с ярка индивидуалност и прекрасен комфорт при пътуване.
Каросерия
+ Изобилие от вътрешен простор
Прилично управление на функциите въпреки изобилието от „екстри”
Стилни на вид материали и солидна изработка
Голям, функционален багажник
– Скромен полезен товар
Ограничена гъвкавост на вътрешния обем.
Комфорт
+ Чудесен комфорт на окачването, включително по зле поддържани пътища
Отлична шумоизолация
Големи, удобни седалки
Двигател/силово предаване
+ Мощно и сравнително ефективно хибридно задвижване
Добър електрически пробег
– Присецвания при преминаване между различните типове задвижване
В хибриден режим трансмисията на моменти реагира мудно
Бавно зареждане на батерията
Поведение на пътя
+ Сигурно и неутрално поведение в завои
ESP се намесва рано, но дискретно
– Индиректна настройка на кормилното управление
Безопасност
+ Широка гама от добре функциониращи системи за асистенция
Модерни технологии за светлините
Добри спирачки
– Зле дозирано спирачно усилие
Екологичност
– Висок разход с празен акумулатор в хибриден режим
Разходи
+ Разточително оборудване
– Висока цена
Текст: Божан Бошнаков, Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт