Тест на два SUV модела от средния клас – гости от Америка
Ford Edge 2.0 TDCi и Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD предлагат по около 200 дизелови конски сили, двойно предаване и автоматична трансмисия за близо 50 000 евро. Но кой от двата автомобила е по-добрият – ръбесто-компактният Ford или комфортно акцентираният Hyundai?
Една от многото неразрешени загадки в автомобилния бизнес е въпросът защо японските производители отстъпват практически без борба на европейските – предимно германски – конкуренти доходоносното поле на SUV моделите от средния и горния клас. При това всички те разполагат с подходящи модели на американския пазар – можем да споменем Toyota 4Runner, Nissan Pathfinder или Mazda CX-9. Ford и Hyundai не се превземат чак толкова и продават в Европа проектираните също за американския пазар Edge и Santa Fe. С мощни дизели и серийно двойно предаване двата автомобила не стоят никак зле в ценовия клас около 50 000 евро. Така ли е наистина?
Цените в Германия започват от почти 50 000 евро
Нека погледнем ценовите листи, които и при двата модела не предоставят кой знае колко много възможности за избор. Ford Edgе например се предлага в Германия само с двулитров дизел, със 180 к.с. във версията с механична предавателна кутия и 210 к.с. с Powershift (трансмисия с два съединителя), като двата варианта се доставят съответно с оборудване Titanium и ST-Line. Най-евтино е оскъдно екипираното ниво Trend с механично превключване (от 41 900 евро), Titanium с автоматик струва най-малко 45 650 евро.
Сравнимата дълга версия на модела на Hyundai се доставя само с дизелов мотор с 200 к.с. и с шестстепенен автоматик срещу 47 900 евро. Още по-изгоден е по-късият с почти 21 см Santa Fe – без Grand, – който с 200 к.с., двойно предаване и автоматик струва с цели 4000 евро по-малко. В САЩ впрочем малкият Santa Fe се нарича Sport, а при големия липсва добавката „Grand“.
Компактният Edgе предлага изненадващо много място
В случая названието Grand действително трябва да се разбира съвсем буквално. Но въпреки че му липсват само няколко сантиметра, за да достигне пет метра дължина, това не му носи реални предимства по отношение на предлаганото място в сравнени с по-компактния Edge. Багажниците са на практика еднакво големи, а и в пътническото отделение Hyundai не изглежда по-просторен от също доста щедро оразмерения Ford. Само ако се наложи да бъдат превозени повече от петима души, всичко говори в полза на Santa Fe, понеже Edge дори срещу допълнително заплащане не се предлага в седемместен вариант.
Фактът, че качването и пребиваването на третия ред може да бъде препоръчано по-скоро за деца, може да бъде споменат само за пълнота. Много по-добре настанени и в двата SUV модела се чувстват, разбира се, седящите на стандартните места. Те печелят наред с другото и от приятно високите т.нар. ханшови точки; седалищните части и в двата случая се движат на около 70 сантиметра над повърхността на пътя – както знаем, за много вече несъвсем млади клиенти това е една от добрите причини за купуване на SUV. За сравнение: в Mercedes Е-класа или VW Passat пътниците седят с около 20 см по-ниско.
И понеже вече сме на темата за предимствата, нямаме намерение да премълчаваме и недостатъците, присъщи на този тип конструкции. По отношение на комфорта на возене и двата автомобила не достигат качествата на добрите седани от средния клас. Преди всичко моделът на Ford се държи малко грубичко, потропва сравнително недодялано по неравните места и не спестява шумовете от ходовата част. Ту,к не помагат особено и 19-цоловите колела, които в тестовия автомобил са обути с гуми Continental Sport Contact 5 с размер 235/55. Santa Fe притежава серийно 18-цолови алуминиеви джанти, а гумите са Hankook Ventus Prime 2. Вярно е, че с по-меките си настройки той се движи по-плавно по второстепенни пътища, но това е съпроводено с по-силно изразени движения на каросерията – особеност, която не би се понравила на всеки. Понеже освен това Edge е обзаведен с по-комфортни мебели, той печели, макар и на косъм, в раздела за комфорт.
Hyundai пък притежава малко по-равномерно и тихо работещ дизел. Четирицилиндровият агрегат на Ford се държи малко по-грубо и по-натрапчиво като акустика, но иначе той е по-добрият двигател в това сравнение. Преди всичко при разхода на гориво двулитровият битурбомотор излиза напред, като средно в теста изразходва с 1,1 л по-малко на 100 км – това е аргумент дори и при автомобилите от 50 000-евровия клас.
И въпреки че на хартия динамичните му показатели стават по-добри едва над 130 км/ч, на пътя той се усеща като по-импулсивен в сравнение с флегматичния Hyundai. Което не на последно място се дължи на трансмисията: предавателната кутия Powershift на Edge реагира по-бързо, превключва по-пъргаво и създава по-съвременно усещане при шофирането от тромаво действащия шестстепенен автоматик с хидравличен преобразувател в Grand Santa Fe.
Ford Edge е по-евтин за поддържане
Значително по-пъргаво и чевръсто се държи моделът на Ford и в завоите. Каросерията му проявява по-слаба склонност към клатене, кормилната уредба работи по-директно и с повече усет за пътя, а и двойното предаване, изглежда, реагира по-бързо при проблеми със сцеплението.
Всъщност в основата на своите платформи и двата SUV модела са автомобили с предно предаване, като Edge отвежда част от задвижващата сила към задния мост посредством Haldex съединител. В Santa Fe е налице ламелен съединител, разработен в сътрудничество с Magna. Максимум 50 процента от въртящия момент могат при нужда да бъдат предадени назад, което, естествено, носи предимства и при теглене на тежки ремаркета. Наистина, за голям SUV модел 2000 кг не се смятат за нещо особено, но с допустимото си максимално тегло от 2500 кг и двата автомобила принадлежат към леката категория сред големите SUV машини. Фабричен теглич за ремарке може да се поръча само за Ford (подвижен, 750 евро), а при Hyundai търговците предлагат възможности за дооборудване.
Разноските за поддръжка са по-малки при модела на Ford, но пък цената на Grand Santa Fe е по-ниска. Дори в по-семпло оборудвания вариант Style представителят на Hyundai разполага серийно с кожени тапицерии – лукс, който в Edge Titanium струва 1950 евро допълнително. Петгодишната гаранция на Hyundai също се отразява положително върху цените при продажба на старо, докато при Edge гаранцията не надхвърля обичайните две години. В родината си обаче Ford не е така стиснат – там е в сила петгодишна гаранция за силовия тракт. Някои неща в Америка все пак са по-добри.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Росен Гарголов
Оценка
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo 4x4 Titanium
С чевръстото си поведение на пътя, икономичния си, но енергичен мотор и добрия си вътрешен простор Ford Edge печели този тест. Забележки има по отношение на управлението на функциите.
Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Style
С командните дейности комфортният Hyundai Grand Santa Fe се справя по-добре, но губи точки заради лакомия си мотор и флегматичното си поведение на пътя.
Технически данни
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo 4x4 Titanium | Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Style | |
---|---|---|
Работен обем | 1997 куб.см | 2199 куб.см |
Мощност | 210 к.с. (154 кВт) при 3750 об./мин | 200 к.с. (147 кВт) при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
450 Нм при 2000 об./мин | 440 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,4 сек | 9,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,6 м | 38,3 м |
Максимална скорост | 211 км/ч | 201 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,5 л/100 км | 9,6 л/100 км |
Базова цена | 49.150 евро (в Германия) | 47.900 евро (в Германия) |