Сравнение на два практични SUV модела от средния клас
Сред семейните SUV модели от средния клас Honda CR-V и Seat Tarraco се отличават не само с двойно предаване и мощни бензинови мотори, но и с до седем места.
Значи, 190 к.с. Човек би могъл да запита кой ли пък изобщо ще тръгне да се оглежда за толкова мощни бензинови мотори, но отговорът ще е кратък: Всеки, който има резерви към дизелите и който все пак възнамерява често да пътува с пълен товар. Един SUV модел от средния клас, като Tarraco, вече е достатъчно обременен от собственото си тегло – над 1,8 тона. Тъй че модата на SUV машините води след себе си модата на високата мощност. Защото ако желаете да задвижите голямо тегло, ще ви е необходим голям въртящ момент – 320 Нм при 2.0 TSI, – който от своя страна зависи от мощността. При това този задвижващ агрегат при Seat Tarraco е комбиниран с двойно предаване и трансмисия с два съединителя.
А какви са алтернативите? Нека включим в играта конкурентната Honda CR-V във версия с двойно предаване. Тя е доста по-лека и при подобни външни размери застава на старта със собствено тегло малко под 1,6 тона. Следователно за динамично ускоряване на японката би трябвало да е достатъчен по-ниският въртящ момент от 243 Нм. Няма да премълчим обаче, че той се достига при по-високи обороти, отколкото в модела на Seat. Това най-общо важи и за мощността на нейния 1,5-литров турбомотор, която достига върха си при 193 к.с.
CR-V е сред пионерите на днешното масово SUV движение – моделът се появи на пазара още през 1996 г. Тогава Seat все още искаше да стане особено спортна марка. В последно време обаче дъщерното предприятие на VW сериозно смени профила си и след Ateca и Arona пусна на пазара и Tarraco – един, така да се каже, сеатизиран VW Tiguan Allspace. Тук той се състезава с вече петото поколение на CR-V.
За първи път моделът на Honda се предлага по желание със седем места – което по-точно се отнася за варианта Lifestyle (в България – за Style Plus и Premium). Тестовият автомобил обаче е с оборудване Elegance и разполага с пет места. Четири от тях са извънредно удобно тапицирани и приятно оформени. В добавка към това с много широко отварящите се врати CR-V гарантира лесен достъп до задната седалка, а в комбинация с регулиращите се по наклон облегалки – и направо луксозно пространство за краката на пътниците. То донякъде е за сметка на багажника – с 561 литра обемът му е доста под 760-те литра на Tarraco (максималният е съответно 1756 и 1920 литра). Все пак прагът на багажника е приятно нисък.
Seat с висок праг за товарене
Ако поискате да натоварите багажа си в Tarraco, ще ви се наложи да го повдигнете с повече от 10 см по-високо. Иначе, що се отнася до гъвкавостта, Seat превъзхожда Honda. Задната облегалка на испанеца се разделя в отношение 40 : 20 : 40 вместо 60 : 40 и се плъзга надлъжно, облегалката на седалката до водача може да се сгъва. Също практичен момент е, че ако ролното покривало над багажа не ви трябва, можете просто да го приберете в предвидения за него контейнер под пода на багажника. Освен това тестовият автомобил с оборудване Xcellence разполага с електрическо задвижване на задния капак.
Въпреки малките и труднодостъпни бутони с програмиращи се функции на сензорния екран инфо-развлекателната система на Seat е далеч по-лесна за разбиране и управление. Изображенията на картите в навигационната система също са по-точни и по-контрастни, отколкото при съперника. Като резултат от всичко това в раздела за каросерия безспорен победител е Tarraco.
Също и по отношение на асортимента от мултимедийни функции и на асистентита за комфорт Seat успява да излезе напред с няколко точки в повече: тук има WiFi рутер за достъп на пътниците до интернет, както и DVD плейър. Освен това по желание автомобилът може да паркира самостоятелно и показва на монитора си околността в 360-градусов периметър. А представителите на младото смартфон поколение ще се наслаждават по-интензивно на любимите си занимания, защото тук могже да се свържат едновременно до две електронни устройства.
Впрочем тъкмо подобни хитрини са причината Seat да спечели в раздела за комфорт – понеже Honda се отнася по-нежно към своите пътници. Това се дължи, от една страна, на вече споменатите тапицерии на седалките, а от друга, на по-доброто поведение на окачването върху къси неравности. Наистина с 18-цоловите си гуми CR-V не може да ги погълне изцяло, но не подскача над тях толкова остро, както прави Tarraco със своите предлагани по желание срещу 1440 лв. 20-цолови колела. Често сме отбелязвали, че грамадните размери влошават комфорта на возене.
Макар и да се опитват, адаптивните амортисьори (1540 лв.) не успяват да го подобрят съществено, но пък прилично елиминират дългите вълни по настилката. Освен това те имат грижата моделът на Seat да се накланя по-малко при висока скорост в завой и да изпълнява по-прецизно упражненията за динамика на пътя – вследствие на което, макар и с малко, печели и в раздела за поведение на пътя. А при оценките за сигурност излиза напред с по-късото си спирачно разстояние.
CR-V е по-икономичен
Въпреки номинално по-ниската тяга при ускоряване моделът на Honda изпреварва малко по-бързо – само че това не е съпроводено със съответното усещане. Защото настъпването на педала за газта бива последвано от типичния за CVT трансмисиите „ефект на ластика” – оборотите и скоростта растат независимо едни от други. Освен това при по-високи обороти на 1,5-литровия турбомотор сякаш му липсват сили. Това води до погрешното впечатление, че CR-V набира скорост по-трудно.
При разхода на гориво съчетанието от малък работен обем и безстепенна трансмисия изиграва положителна роля. Благодарение на „дългото” крайно предавателно отношение четирицлиндровият мотор често работи на ниски обороти и така средно в теста се задоволява с 9,0 литра на 100 километра (Seat: 9,4 л/100 км), което води до ниски емисии на CO2 и му носи победа в раздела за екологичност. Причината въпреки това Honda да губи точки в раздела за задвижване се крие в неравномерния ход на мотора и в особеностите на CVT трансмисията. Така оценката на качествата е изцяло в полза на Seat.
Все пак Honda успява да завоюва заслужаващ внимание успех в раздела за разходи, като поставя на везните по-дългата си с една година гаранция. Освен това японката е значително по-евтина – в тествания вариант тя струва 36 590 евро, докато цената на модела на Seat възлиза на 42 480 евро – включително 20-цоловите колела и адаптивните амортисьори с три режима. Тези екстри се добавят към меродавната за оценката базова цена, понеже носят предимства на Tarraco при точкуването в отделните части на теста. (В България най-ниската цена на CR-V със 193 к.с. е 70 990 лв., а на бензинов Tarraco със 190 к.с. – 67 320 лв.)
В крайна сметка CR-V се доближава малко до Tarraco, но това не е достатъчно, за да стопи разликата – въпреки по-перспективната, пестяща суровини лека конструкция, по-ниския разход на гориво и по-изгодната цена.
ОЦЕНКА
1. SEAT
С гъвкавост на ван, множество дигитални екстри, по-къс спирачен път, по-голям багажник и по-лесно управление на функциите по-скъпият Tarraco печели сравнителния тест.
2. HONDA
Преимуществата по отношение на цената, теглото и разхода на гориво противостоят на трудната за управление инфо-развлекателна система и на слабостите при гъвкавостта, мултимедията и асистентите.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле
Матей Тодореев
Предишните модели са още по-леки, но това не ги прави по неприемливи. Моето ЦРВ тежи,около 1500кг. След 5 години, цената на Сеата ще се е сринала с 50%.
gvaley
200 кг по-малко в сравнение с модел, изграден на може би най-леката платформа в индустрията. Яко са спестявали. Обезшумяване, спирачки, твърдост на каросерията. Неприемливо.