Октомври и ноември са месеците в които обикновено става смяната на летните със зимни гуми, но въпросът с използването на всесезонни винаги е на дневен ред. С развитието на технологиите той става все по-актуален.
Колкото и да звучи банално всесезонните гуми са компромис между зимни и летни, както по отношение на геометрията на протектора, така и по отношение на крайните качества на използваните смеси. Примери за такъв тип гуми са Michelin CrossClimate, Kleber Quadraxer, Bridgestone Turanza All Season, Pirelli Cinturato All Season, BFGoodrich Advantage All Season, Nexen N Blue 4Season, Falken Euroall Season, Vredestein Quatrac, Continental AllSeasonContact, Toyo Celsius, Hankook Kinergy 4S, Kumho Solus 4S, Goodyear Vector 4Seasons, Firestone MultiSeason, Dunlop Sport All Season. Въпросът в реалния живот е, кога можем да използваме подобен тип гуми?
Формата на всесезонните гуми няма нищо общо с надлъжните разделени блокове на летните и в повечето случаи заимства дизайн с V-образна структура подобна на тази на зимните гуми. Оформлението може да бъде и с двойно V-образна форма, като този на Michelin CrossClimate или П-образни блокове подредени във V-образна структура като тези на Continental All Season Contact 2. Компановката включва по-малка площ на каналите за отвеждане на вода от тази при летните, но и значително по-малък брой и различно конструирани ламели с по-малка дължина и структурираност в сравнение със зимните. Въпреки че смесите използвани при всесезонните гуми са доста високотехнологични, може да се обобщи че те са по-близки по качества до зимните гуми, отколкото до летните. Освен всичко друго това се постига с различни пропорции на синтетичен и естествен каучук и по-високо съдържание на силика, отколкото при смесите на летните гуми. По тази причина всесезонните гуми са по-меки и понасят добре ниски температури, респективно имат близко до това на зимните гуми поведение на сняг. От друга страна смесите са по-твърди от тези на зимните гуми, в резултат от което са по-издръжливи и се износват по-малко от зимните когато температурите започнат да се повишават. При ниски температури смесите се втвърдяват по-рано, а това означава по-лоши качества на спиране при ниски температури.
Всесезонни гуми с различни качества
При всичко описано обаче съществуват няколко нюанса. В зависимост от акцентите при създаването на даден продукт в рамките на широкоспектърния характер на гумите, продукти с доста различни качества могат да влязат в общото понятие всесезонни. Някои имат отлични качества при движение в снежни условия, но това автоматично намалява качествата им при топло време и суха настилка. Асиметричната компановка на Vredestein, например, създава възможност за отлично поведение на мокра настилка, но качествата и не са толкова добри на сухо. Понякога съществуват разлики и между самите поколения, типичен пример за които е семейството CrossClimate на Michelin. Затова при избора е най-добре да проследите някои от тестовете на реномирани организации и медии, за да откриете поведението на различните модели гуми и да прецените кой е подходящият за вас избор в зависимост от това в какви метеорологични условия се движите през различните сезони. Нерядко всесезонни гуми на производители на евтини продукти са сертифицирани като всесезонни, но всъщност се приближават силно като качества до зимните гуми. Те се представят добре върху снежна покривка, но са силно проблемни при поведение на мокро и сухо. Освен това в структурата на всесезонни гуми на едни и същи производители може да има разлики в зависимост от това дали са предназначени за едросерийни автомобили или спортни такива.
Като обобщение може да се каже че всесезонните гуми се държат сравнително добре при междинни температурни диапазони и върху лек слой сняг. Което в края на краищата означава че ако шофирате сравнително малко, избягвате шофиране при тежки зимни условия и в много горещо време всесезонните гуми са удобни за целта. Пример за подходяща употреба са електрическите автомобили използвани основно в града, въпреки значително по-големите изминавани разстояния (като например автомобили за споделяне), които освен другото имат предимството на по-високото тегло подобряващо сцеплението.
Обикновено всесезонните гуми се маркират с един или два знака, индикиращи поведението им в зимни условия. Един от тези маркери е M+S, който показва че можете да се движите безопасно и върху кал и сняг. Трябва да се има предвид че този символ може да се използва доста свободно. Сертифициран е само вторият, изобразяващ стилизирана фигура на Алпите (3PMSF - “Peak Mountain Snow Flake”). От октомври 2024 година само зимни и всесезонни гуми с този символ ще имат право да се използват в зимните месеци. Както споменахме, често производители на по-евтини гуми сертифицират почти изцяло зимни гуми като всесезонни, които естествено води до съответните влошени качества. В края на краищата на какво можете да разчитате, ако използвате всесезонни гуми:
• По-нисък разход на гориво от този на зимни гуми на суха настилка (универсалната геометрия на протектора е с по-малко ламели, а това намалява съпротивлението на търкаляне).
• Да използвате в случаи на резки промени на времето, при което смесите се адаптират към съответната ситуация.
• Спестявате време от годишна смяна и съхранение на втори набор гуми
Continental AllSeasonContact 2
Да правиш промени в името на самите промени не е особено смислено нещо, особено когато става дума за гума, която е доказала качествата си. Затова при създаването на Continental AllSeasonContact 2 повечето качества са запазени, а гумата е по-скоро еволюция на предшественика си. Запазени са елементи от AllSeasonContact като V-образната структура спомагаща за постигане на баланс между поведение на сняг и способности за избягване на хидропланинг. Конструкцията със сравнително прави ламели (чиято цел е балансът между поведение през зимата и на суха настилка) и формата на контура и дълбочината им са пренесени и при наследника.
Компановката на AllSeasonContact 2 включва П-образна структура на блоковете, която подобрява здравината на конструкцията. Сместа използвана от Continental е базирана на така наречените Chilli технологии, чиято основна цел е подобряване на спирачните качества и сцеплението при всякакви условия, както и намаляване на съпротивлението на търкаляне.
Благодарение на внимателния подбор на компонентите и смесите новата гума постига увеличаване на издръжливостта, респективно пробега с 15 процента в сравнение с предшественика и намаляване на съпротивлението на търкаляне с 6 процента, без това да води до компромиси по отношение на безопасността и динамичните качества. Според измерванията на компанията са подобрени управляемостта на сухи пътища и са намалени спирачните пътища при мокра и суха настилка. Що се касае до комфорта при пътуване, безопасността, характеристиките на сняг и хидропланингът, от Conti твърдят че новата гума е на нивото на предшественика си.
Овен всичко споменато, новите материали на полимерните пояси намалява триенето и респективно съпротивлението на търкаляне, сцеплението и спирачния път. Всичко това се съчетава с новоразработена, гъвкава еластомерна структурна мрежа, която се адаптира към настилката на пътя, предлагайки по-малко износване и по-голям пробег. AllSeasonContact 2 се предлага в размери от 15 до 21 инча и може да се използва и от електромобили.
Както и по-горе става ясно разработването на нов модел всесезонна гума е предизвикателство за инженерите и учените- Те трябва внимателно да балансират различни изисквания по отношение на характеристиките, което да доведе до общи крайни ползи.
Текст: Георги Колев
Снимки: Continental