Сравнителен тест на три популярни модела със солиден електрически пробег, но и с доста солидни цени.
Във вечната надпревара за короната в компактния клас между чисто новия Opel Astra и все още сравнително младия VW Golf този път се намесва вече доста остарялата A-класа на Mercedes. Всички съперници са с прилична мощност и опция за зареждане от контакта. Но кой кого ще накара да изглежда стар в крайна сметка?
Мостът е готов. Какъв мост? Е, към електрическата мобилност. Поне така смята министър Роберт Хабек и от края на годината отменя държавното финансиране за plug-in хибридната преходна технология. Без никакви субсидии задвижваните от мотори с вътрешно горене и електрически ток Opel Astra, Mercedes A-класа и VW Golf струват около 40 000 евро всеки.
Много пари за компактен автомобил. Да видим какво има в новата Astra. Вече познавате платформата ѝ EMP2 от различни събратя в Stellantis – това става очевидно едва когато предният капак бъде отворен и надписът „PureTech“ разкрие френските гени на 1,6-литровия бензинов двигател. Четирицилиндровият агрегат осигурява 150 к.с. и получава 81 кВт електрическа подкрепа, което прави до 180 к.с. системна мощност. Може номинално да е най-слабият от триото тук – Golf комбинира 204, а A-класата цели 218 к.с. – но субективно Astra тегли също толкова яростно.
Моделът от Рюселсхайм обаче не е съвсем равностоен в завоите. Въпреки стабилното усилие при въртене на волана той реагира по-скоро индиректно, би могъл да дава малко повече обратна връзка и да се освободи от влиянието на 360-те нютонметра върху предния мост и от нежните намеси на неподлежащата на изключване ESP. Но това вероятно притеснява само спортно настроените водачи, които се утешават с балансираната, стегната настройка на окачването, и то без да им тракат зъби по лоши пътища.
Opel Astra 1.6 Di Turbo PHEV: 180 к.с., 360 Нм, 0–100 км/ч за 7,7 сек, багажник 352 л, цена на тестовия автомобил 41 600 евро.
Като цяло в Astra цари тишина особено когато се шляете с нея из града и постоянно възбудената синхронна машина я ускорява до 50 км/ч за под четири секунди. Да, тогава тя бързо показва на останалите серийните си задни LED светлини. От предната си страна моделът на Opel изправя срещу насрещния вятър семейното украшение за челото Vizor. В богато обзаведения интериор някои бутони за директен избор улесняват управлението на серийния двузонов сензорен автоматичен климатик, а към водача е обърнат десетинчов екран на инфо-развлекателната система, който реагира учудващо бързо. Същото важи и за гласовия асистент на Opel, който чете желания от устните толкова точно, колкото иначе сме свикнали да очакваме само от MBUX на Mercedes.
Компактният модел обаче не изглежда толкова първокласен, когато става въпрос за качество на изработката. Въпреки че Opel полага усилия да комбинира твърди пластмаси с атрактивни повърхности, те не си пасват идеално навсякъде.
Тук седите много добре
Толкова по-добре пасват струващите цели 1120 евро спортни AGR седалки с електрическо регулиране и добра странична опора. Те се изтеглят назад за по-удобно излизане от автомобила, което обаче притеснява допълнително пътниците отзад. Защото на втория ред пространството за краката е доста тясно с оглед на външната дължина от 4,37 метра, достъпът през широките прагове е затруднен, а отзад няма и големи места за дреболии.
За да проникнете в задната част на Astra, трябва да повдигнете емблемата със светкавица. Да, това звучи познато не само на собствениците на VW. Както и при другите участници в теста, капакът на багажника се отваря без електрическа помощ и разкрива товарно пространство, частично заето от кутия за зарядно устройство. В замяна на това с Universal Charger за 720 евро наистина можете да зареждате навсякъде и от всякакъв тип контакт.
Ако искате да вземете много багаж, и при трите plug-in хибрида трябва да оставите допълнителните кабели и рафтовете над багажника у дома поради липсата на подвижен под. За спонтанни едри покупки Astra разширява обичайните си 352 литра с помощта на малък проход за дълги товари или до 1268 литра чрез сгъване на разделената в отношение 60:40 облегалка на задната седалка. Това води до леко изкачващ се под на багажника с малко стъпало. Все пак Astra поглъща повече от A-класата с облегалка на задната седалка от три части (310–1125 л) или от аналогично гъвкавия Golf (273–1129 л).
Да, осмото поколение на Golf доскоро имаше проблеми – например заради неуспешния софтуер. Но сега инфо-развлекателната система (1950 евро) реагира много по-бързо на команди с докосване благодарение на по-мощен хардуер. Вече не регулирате неволно силата на звука или температурата, когато докоснете с пръста си плъзгачите, защото те се заключват автоматично – но все още ви оставят в неведение, когато не е достатъчно светло. Така че е добре, че онлайн системата за разпознаване на реч ви разбира по-точно. Водачът сърфира в менюто на бордовия компютър с истински бутони на волана, вместо да се бори отчаяно със сензорни полета
Сега нещата вървят добре
А качеството? То също е добро. Разбира се, Golf не достига нивото на A-класата, но по панелите на вратите и таблото пръстите усещат пенопластмаси. Разполагате се в удобни седалки с електрическо регулиране, памет и функции за масаж за 920 евро, включително и с регулируем на височина централен подлакътник. Отзад спътниците ви се излежават в собствена климатична зона. Дреболиите от всекидневието изчезват в многобройните места за съхранение, както и в джобовете на седалките или вратите, където са облицовани с филц. Единственото нещо, което наистина не се вписва в картината, е вълнообразната постелка на багажника.
VW Golf 1.4 EHybrid: 204 к.с., 350 Нм, 0–100 км/ч за 7,2 сек, багажник 273 л, цена на тестовия автомобил 43 755 евро.
Иначе Golf укротява всички вълни по настилката. Адаптивното окачване с цена 1045 евро изглажда дори доста занемарени асфалтови отсечки. Само когато сензорният контролер се отмести в посока "Sport", амортисьорите се затягат. След това Golf взема завоите спокойно, сменя посоката директно, винаги съобщава какво прави предният мост и създава най-голямо сцепление. Единствено усещането от педала на спирачката с неговата неопределена точка на натиск нарушава хармонията в динамиката на пътя. Както и в Astra, почти невъзможно е да спрете в точния момент. В тази категория обаче присъждаме "Златна малинка" на А-класата, защото намалява скоростта силно дори при малък ход на педала, което прави финото дозиране на усилието още по-трудно. При това на тестовия полигон Benz спира по-добре от Opel, но изостава от VW и от собствените си претенции.
Чевръст и силно мотивиран
Затова пък не можем да виним A 250 e за липса на пъргавина. A-класата танцува около всички конуси на тестовата отсечка и се хвърля отдадено в завоите на второстепенния път. Фактът, че дори неприятните дупки не трябва задължително да се заобикалят, се дължи на по-меко настроеното окачване – адаптивните амортисьори обаче не се предлагат за PHEV версията.
Нейната комбинация от четирицилиндров турбоагрегат и електромотор със системен въртящ момент от 450 Нм е най-силната не само на хартия: при измерванията от 0 до 100 моделът ускорява за 6,4 секунди – значително по-бързо от Golf (7,2 сек) и Astra (7,7 сек), и когато пистата е свободна, продължава бодро до 235 км/ч, докато останалите се задъхват малко по-рано.
Има място за подобрение, когато става въпрос за взаимодействието между електрическия и бензиновия двигател: при превключване от електричество към бензин под товар, A 250 e изисква повече време от плавно превключващия eHybrid в Golf. Все пак са отучили модела на Mercedes от шумовете, идващи от разположените в средата крайни тръби на ауспуха.
Mercedes-Benz A 250 е: 218 к.с., 450 Нм, 0–100 км/ч за 6,4 сек, багажник 310 л, цена на тестовия автомобил 41 538 евро.
Ако искате, можете да увеличите рекуперацията на енергия, както при Astra и Golf. За да направите това, вместо да натискате превключвателя "B", щраквате с лостчетата на волана, за да промените силата на рекуперация на четири степени. Особено впечатляваща е автоматичната функция, която контролира възстановяването на енергия, като взема предвид трафика и пътните условия. В комбинация с активираните асистенти за шофиране, които поддържат Benz безопасно в лентата, това се усеща почти като полуавтономно движение.
Минават 6,4 секунди, преди скоростомерът на A-класата да покаже 100 км/ч. Golf се нуждае от 7,2 секунди за спринт 0–100, Astra – от 7,7 секунди.
Ръцете обаче винаги остават на волана. Оттук водачът не само управлява чрез две сензорни повърхности дигиталните уреди с възможност за разнообразна персонализация, включително и бордовия компютър, но също и широкообхватната инфо-развлекателна система MBUX. Във всеки случай пилотът и навигаторът се чувстват уютно настанени в комфортните седалки за 1363 евро с електрическо регулиране от панелите на вратите. Единственото глупаво нещо е, че почти всички удобства трябва да се доплащат: 607 евро се дължат за двузоновия автоматичен климатик със стационарно действие, инфо-развлекателната система с тъчпад струва 3088 евро, а за пакета за подпомагане на водача Mercedes иска 1440 евро. Това обяснява защо тестовата A-класа събира много точки в оценките за качества – но е най-скъпият автомобил в теста, когато се вземе предвид оборудването.
Това обаче не може да попречи на минималната победа на A-класата – със или без екологичен бонус.
Заключение
1. Mercedes-Benz А 250 е (632 точки)
Най-мощното задвижване, бързото зареждане и най-доброто управление на функциите осигуряват победата на добре балансираната A-класа. Настройката на спирачките не е оптимална.
2. VW Golf 1.4 eHybrid (627 точки)
Победен с малко – въпреки икономичното задвижване, достатъчното място за пътниците и таланта за завиване и комфорт. Инфотейнмънтът също си го бива.
3. Opel Astra 1.6 DI turbo PHEV (601 точки)
Пълноценно оборудваната Astra предлага по-малко пространство отзад, отколкото в багажника. По отношение на динамиката на пътя и качеството Opel леко изостава.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт