Тест на малкото комби с трицилиндров бензинов двигател
Всъщност актуалното издание на MINI Clubman е по-скоро автомобил, какъвто човек не очаква точно от марка като MINI. Докато предишните издания на малкото комби бяха ярък пример за британска ексцентричност, изявена индивидуалност и, ако щете - английско чувство за хумор, новият модел е станал едва ли не сериозен. Което обективно погледнато за мнозина е добра новина, тъй като по-добро комби с марка MINI досега не е имало. Clubman е пораснал едновременно на външни размери и като вътрешен обем, но най-вече характер. Старият модел с неговите неповторими дизайнерски трикове, несравнима харизма и усещане зад волана като в картинг вече е част от историята - пред нас сега седи един сравнително компактен като цяло, но доста голям за традициите на MINI автомобил, който се справя еднакво добре с ролята си на чевръсто градско возило и комфортен семеен превозвач. И понеже едно MINI няма как да бъде истинско MINI без поне малко стилистични заигравки, дизайнът продължава да бъде сред отличителните белези на модела, а двукрилата врата на багажника го отличава от всички негови конкуренти.
Чаровен и просторен
Още при първия досег с втория ред седалки и багажника на модела човек открива, че ако досега Clubman беше комби най-вече по дефиниция, но не и като реални транспортни възможности, сега картината е коренно променена. С този автомобил без никакви притеснения могат да пътуват четирима възрастни, включително на дълги разстояния. Няма никакъв проблем да използвате Clubman и за по-продължителна семейна ваканция. Мястото е в изобилие, удобството е на ниво минимум елитен модел от компактен клас. Симпатичното в случая е, че практичността не е за сметка на типичните за марката жизнерадостни моменти - стилистиката във вътрешността на автомобила е запазила ненаподобимия си стил, а позицията зад почти вертикално разположеното челно стъкло и характерните предни колони продължава да бъде нещо, което можете да откриете единствено в MINI.
Комфортен и икономичен
Вярно е, че свръхактивната управляемост на предишната генерация тук е еволюирала в просто приятно чевръста водимост, но за дефицит на удоволствие от карането не може да става и дума - MINI продължава да бъде един от най-приятните за шофиране автомобили в своя сегмент. Новост обаче е изключително балансираният комфорт на возене - Clubman преминава през неравностите с типична за по-високия клас рафинираност. Обезшумяването също е сред сериозните плюсове на модела, включително при изминаване на дълги разстояния по магистрала.
Задвижването на версията Cooper е поверено на трицилиндров бензинов турбодвигател с работен обем 1,5 литра и мощност 136 конски сили, който се представя като неочаквано добър избор за задвижването на този автомобил. Използвам думата "неочаквано", защото предвид страхотната динамика на Cooper S, очакванията ми бяха по-скоро ниски. Вярно е, че тук няма как да получите напомнящото на расов спортен автомобил ускорение, характерно за двулитровия четирицилиндров агрегат, но динамиката е напълно достатъчна - както за градско шофиране, така и за извънградските шосета и магистралите. Със своето характерно гъргорене малкият мотор набира обороти с охота, притежава достатъчно въртящ момент в ниските обороти, за да работи през повечето време в оптимални режими, а маниерите му на работа са повече от задоволителни. В зависимост от това колко шофирате по магистрала, и, разбира се, от уменията ви да контролирате десния си крак, средният разход на гориво се движи в порядъка между шест и седем литра на сто километра.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Clubman съчетава характерната харизма на MINI с практичността на компактно комби и се доказва като неочаквано добър спътник за семейните ваканции. Задвижването на версията Cooper напълно очаквано не притежава горещия темперамент на Cooper S, но динамиката и маниерите му на работа са на повече от добро ниво, а по отношение на разхода на гориво и цената се очертава като едно наистина смислено предложение в моделната гама на MINI Clubman
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, MINI