Функцията досега беше забранена по закон, но вече явно не е. Какво се е променило?
Идеята за светещи лога не е нова. Виждаме ги от време на време на големите камиони. Mercedes-Benz също предлага някои модели със светеща звезда отпред. Досега емблемите можеха да светят ярко само когато са неподвижни. От 4 януари 2023 г. има променен закон на EC, който позволява осветени лога по време на шофиране. Но само при строго определени условия. Правилата на ИКЕ на ООН R48 и R148 – т.е. правилата за одобрение, инсталиране и експлоатация на габаритни светлини – са променени за тази цел. Официално символите се считат за габаритни светлини. Дори ако тези правила са били решени от Икономическата комисия на ООН в Ню Йорк, те са валидни само в Европейския съюз. В САЩ и Китай се прилагат други, по-малко строги разпоредби за осветлението.
Само при точно определени размери
Правилата за Европа вече включват много ясни рамкови условия. Първото е относно размера на логото. Те могат да бъдат максимум 100 cm2 отпред и отзад, „определени от площта, оградена от външния светещ ръб на логото“. В случай на кръгли лога, като това на VW, това би съответствало на диаметър от около десет сантиметра, което би се загубило в големия радиатор на обновения Touareg. Следователно само отзад свети емблемата на VW. Наборът от правила включва и графа, в която е определено разстоянието до най-близката осветена зона. Според UN-ECE R148 това може да бъде максимум 75 милиметра. В бъдеще можете да очаквате все повече и повече светлинни ивици, които водят до централно фирмено лого между стоповете. При новия Touareg задните светлини са свързани чрез LED светлинна лента, за да може емблемата на VW да свети в червено в средата. Разбира се, това е при опционалният пакет IQ Light, който включва HD тройни матрични фарове.
Важна е симетрията
Формата на габаритната светлина също е описана в правилата R48 и R148 на ИКЕ на ООН. Трябва да е симетрична. За повечето немски производители като VW, BMW или Mercedes-Benz това важи дори за тяхното лого. И правилата също така гласят: Това трябва да е текущо регистрираната търговска марка на компанията. Не са разрешени осветени имена на модели, емблеми по случаи за годишнини или букви. И може да има максимум две осветени лога на превозно средство – например едно отпред и едно отзад. Теоретично биха били възможни и два светещи символа отзад или два отпред. Всичко зависи от симетрията на позиционирането и самия знак.
Невъзможност за допълнително оборудване
Едно нещо става ясно веднага: преоборудването на светещи лога няма да е възможно. Защото според разпоредбите на UN-ECE R48 и R148, които бяха променени през януари, всичко, което излъчва светлина по време на шофиране, се регистрира като системно зависима лампа. Накратко: фаровете, задните светлини и габаритните светлини са определени като осветление на превозното средство в типовото му одобрение и не могат просто да бъдат сменени. За производителите ще бъде също толкова трудно да интегрират технологията в съществуващите модели. И освен инсталацията, контролът трябва да бъде внедрен и в софтуера на автомобила. Освен това осветеното лого изисква определено пространство.