Време е за тест на Arkana – един напълно нов модел в гамата на Renault
Renault Arkana e първото SUV-Coupé в компактния клас (извън премиум сегмента) и има сериозен шанс да привлече солидно количество нови клиенти към френската марка. Още на пръв поглед автомобилът привлича внимание към себе си със своя атлетичен силует, съчетаващ височината и внушителната осанка на SUV с динамичните лини на раменете на каросерията, прозорците и покрива, които го оприличават на купе. Тази интересна смесица от различни автомобилни категории е издържана в актуалния дизайн на марката с изразително оформление на предните и задните светлини, ефектна игра на повърхностите и пестелива, но затова пък поставена на точните места и умело интегрирана в общата стилистика хромирана украса.
Не по-малко интересно изглеждат нещата вътре в автомобила, защото очакванията, че скосеният покрив автоматично води със себе си до ограничения по отношение на пространството за пътниците на втория ред и багажния обем в този случай се оказват напълно неоснователни. Всъщност мястото за краката на задния ред е изобилно, а просторът за главите на пасажерите е изненадващо изобилен. Товарният обем не само не предполага компромиси, а със своите 513 литра номинален обем (с 33 литра по-малко при хибридния модел) дори е сред големите в своята категория. При сгъване на задните седалки се постигат почти 1300 л.
Зад волана картината силно се доближава до това, което познаваме от Captur – удобни седалки, ергономична позиция на седене, сравнително интуитивно управление на функциите и голям вертикално разположен на средната конзола сензорен екран. Сглобката е солидна, материалите са доста симпатични на вид и допир. При версията R.S. Line клиентът получава също така и приятни за окото контрастни елементи в яркочервен цвят, както и декоративни апликации от доста успешна имитация на полиран карбон.
По отношение на задвижването, моделът отначало ще се предлага в два бензинови варианта със 140 и 160 конски сили, оборудвани с 12-волтова технология мек хибрид, както и във вариант хибрид. За първото пробно шофиране на Arkana се срещнахме с модификацията E-TECH, която се задвижва от самозарядна хибридна система, включваща бензинов двигател 1.6 с атмосферно пълнене и 94 к.с., стартер-генератор с мощност 20 к.с. и електромотор с 49 к.с. (36 кВт). В алуминиевия корпус на изключително леката трансмисия са комбинирани четирите механични предавки, свързани с двигателя с вътрешно горене, и две отделни за електродвигателя. Системата може да функционира в различни режими – в чисто електрически режим,като последователен хибрид, като паралелен хибрид, като паралелно-последователен хибрид, както и със задвижване само от двигателя с вътрешно горене. Самият бензинов агрегат носи означението HR16DE и разполага с два инжектора за впръскване във всмукателните колектори, благодарение на което може да се захранва с частично бедни смеси и е настроен за работа в цикъл на Аткинсън. Стандартно автомобилът винаги потегля на ток, а след това при нужда се включва и двигателят с вътрешно горене – в зависимост от моментната ситуация, той може да отговаря както за зареждането на батерията, така и за задвижването на автомобила.
В реални условия представянето на задвижването е много впечатляващо в режимите, които се смятат за оптимални за един хибрид – тоест най-вече в градски условия и при спокойно, не много темпераментно каране. При такъв тип експлоатация Arkana E-TECH Hybid 145 се държи като риба във вода, движи се изключително хармонично и показва впечатляващо нисък разход на гориво. При каране по магистрала и при нужда от по-сериозно ускорение, например при изкачвания или изпреварване, задвижването изисква известно привикване, от една страна защото звуковият фон не винаги отговаря на действителното увеличаване на скоростта, и от друга защото в много случаи всъщност подаването на много газ не винаги води до по-добро време за междинен спринт. Факт е обаче, че когато привикнете с особеностите на трансмисията, всъщност почти никога няма да изпитвате недостиг на мощност, а шумът не е натрапчив дори при магистрално темпо. Известно нагаждане изискват и спирачките, тъй като отначало те се усещат доста „отровни”, а след това преходът от електрическо към механично спиране не винаги преминава напълно плавно. Подобно на ускорението обаче, спирането на автомобила реално е съвсем задоволително, стига да нагодите стила си на шофиране към характерните особености. В смесен цикъл моделът без проблеми достига среден разход под шест литра на сто километра, а при по-икономично каране и при подходящи условия консумацията пада дори под пет на сто, което е достатъчно ясен атестат за добрата ефективност на хибридната система.
Пътното поведение умело съчетава стабилност, достатъчно чевръста управляемост и много добър комфорт на окачването – дори в комбинация с обутите с нископрофилни гуми 18-цолови колела.
Цената на базовия модел започва от 47 090 лева, а най-скъпият вариант с 1,3-литров бензинов турбомотор струва 58 790 лева. Хибридът от своя страна стартира от 50 690 лева, а в изпълнение R.S. Line се предлага срещу 60 390 лева.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Със своята атрактивна концепция на SUV-Coupé, Arkana печели симпатии с ефектен дизайн и неочаквано добра функционалност – мястото за пътниците и багажа им значително по-изобилно, отколкото предлагат динамичните линии на каросерията. Версията E-TECH 145 впечатлява със своята ефективност, като при оптимални условия показва наистина нисък разход на гориво.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Renault-Nissan България