Среща с един наистина забележителен британски четириколесен аристократ
V12 двигател с два турбокомпресора и 571 к.с., двойно предаване и управление на всички колела – от Rolls-Royce са положили всички усилия новото издание на Ghost да бъде един приятен не само за возене, но и за шофиране автомобил. Резултатът е забележителен.
На живо новият Ghost всъщност изглежда по-малък, отколкото е в действителност. Рядко един автомобил с дължина 5,55 метра е изглеждал по-къс, а и по-тесен, независимо от огромната си широчина, равняваща се на 2,15 метра (с огледалата). Дизайнерите са свършили работата си блестящо. Според проучвания сред клиентите на досегашния модел, мнозинството от тях са пожелали наследникът да не бъде толкова монументален.
Достъпът до интериора е през дебели, електрически задвижвани врати с огромни дръжки, напомнящи по размер за едновремешните хладилници Bosch, а щом веднъж заемете царското си място в салона, електромотор услужливо затваря вратата след вас. Както може да се очаква, вътре в автомобила е невероятно тихо. Сто килограма шумоизолиращи материали и акустичен слой в прозорците – при това положение едва ли има изненадани. Седалките се усещат като мека завивка, която хем ви обргръща приятно, хем никога не ви пречи. Очевидно при този автомобил приказката за летящото килимче започва още преди да потеглите. Както може да се очаква, седалките и воланът разполагат с почти безкрайни възможности за електрическо регулиране. Пред водача са разположени дигитални контролни прибори, чийто дизайн обаче е напълно класически. Все пак живеем в модерни времена, а сега връзката на съвременния човек с външния свят най-често е неговият смартфон, така че Ghost не се стреми да избяга от реалността в това отношение. Тъй като BMW вече поддържа Android Auto, тази технология е предвидена и за Rolls-Royce.
Rolls, който се почти като Mini
Стартовият бутон събужда за живот могъщ V12 двигател, за чиято работа през 99 процента от времето можете да разберете единствено от уредите на таблото. Както подобава на един Rolls, оборотомер в класическия смисъл липсва, но пък има уред, който показва колко процента от 571-те конски сили все още са в резерв към даден момент. Филигранното лостче на кормилната колонка, което управлява трансмисията, има позиции „D“, „R“ и „P“ (с натискане на бутон). Друг бутон носи леко объркващия надпис „Low“, който всъщност е предвиден за по-спортно шофиране. Тъй като началото на теста ни е през местности, осеяни с живописни къщички и безброй цветя, засега няма да се възползваме от услугите му. Няма как обаче да не отбележим, че по тесните павирани улици и в стеснените заради ремонти участъци Ghost всъщност се шофира с почти нереална лекота. В случай че все пак някога имате съмнения за точната преценка на габаритите, комплексната система от камери отпред, отстрани и отзад винаги е на разположение. Единствено маневрите при паркиране изискван повече пространство – въпреки наличието на система за управление на всички колелаq радиусът на обратен завой възлиза на 13 метра. Най-късно на втория светофар човек установява също така и че звукът от мигачите е в пъти по-силен от този на задвижването.
Rock ’n’ Rolls
Качваме се на магистрала A 95 в посока Гармиш, като отначало има ограничение на скоростта. Значи имаме време да си поиграем малко на числа: при 95 км/ч стрелката на уреда за запас от мощ показва 95 процента. При настъпване на педала до покрития с мек мокет под обаче се случва нещо поразително: прословутата емблема Spirit of Ecstasy се устремява с такава бързина напред, че човек започва да се пита дали пък тя в крайна сметка няма да се откачи от мястото си и да полети също толкова стремително към челното стъкло. Повторно подаване на пълна газ при скорост около 200 км/ч: виж ти, сега дори започва да се долавя някакъв по-осезаем звук от мотора. Агрегатът с класически работен обем от 6,75 литра започва да отпуска на воля своя тромпетен тембър, шумът от насрещната въздушна струя също започва да се чува. Head-up дисплеят показа 256 км/ч, когато Ghost достигна до пределната си скорост, а резервът от мощ в нито един момент не показа нула. Мощ без край – и в буквалния, и в преносния смисъл. Както биха казали от Rolls-Royce, мощността е „достатъчна“. Между другото, също бихме казали и за вместимостта на резервоара.
След сериозното пришпорване е време отново да отпуснем юздите, резервът от мощ се завръща при показанието 95 процента. Ходовата част запазва несмутимото си спокойствие: автомобилът стои изключително солидно на пътя, а кормилното управление вече далеч не е толкова леко, колкото в града – този Rolls позволява да бъде управляван наистина динамично. Ами спирането? Easy-peasy, Lemon qqueezy, лесно като детска игра, както пеят в английските детски градини – просто натискате левия педал.
Интересното е, че дори на пътища с повече завои огромната лимузина не се противи на високото темпо. Вярно е, че страничното накланяне на каросерията се усеща, но стабилността остава безупречна. Дори по влажна настилка картината не се променя особено. Ghost достига до границите на възможностите си едва в наистина остри завои, където теглото му чисто и просто го изтласква леко към външната допирателна на кривата. Благодарение на задвижването на четирите колела, сцеплението е превъзходно.
Ghost се носи като истинско летящо килимче благодарение на проактивното си окачване, което получава информация за състоянието на настилката от стереокамера и съумява да абсорбира влиянието на всички неравности, без обаче да лишава водача от обратна връзка с пътя. Шофирането на този автомобил е нещо наистина изключително – дори за хора, които са привикнали с маниерите на Rolls-Royce.
Текст: Бернд Щегмайер
Снимки: Енес Кучевич