Пионерът в електрификацията Toyota едва сега представя първия си изцяло електрически автомобил
Наименованието на модела е криптирано с кода bZ4X и напълно логично той е SUV.
Електрическите автомобили отдавна не са рядкост по улиците и шосетата, а концернът Toyota представи своя Lexus UX 300e едва през 2021 година. Сега на ход е bZ4X, първият изцяло електрически модел, носещ основната марка на концерна, който, който, изглежда, вярва, че бъдещето принадлежи в по-голяма степен на водорода.
Абревиатурата bZ (за "beyond zero") ще стои пред името на всички модели с нулеви емисии на Toyota. Цифрата и още букви ще означават размера и конструкцията, X е обозначение, че моделът е SUV. Може би тази еквилибристика от знаци е идея на маркетинговите експерти, на които им е харесало как звучат вътрешнофирмените названия и смятат това за оригинално. И вероятно в техните очи то изглежда по-модерно от използването на имена като Kuga, Tiguan или Tucson.
По-голямо междуосие, повече пространство
Още след първите километри зад волана на bZ4X можем уверено да твърдим, че този автомобил се движи с повече емоция, отколкото предполага името му. Типично за моделите на марката, ниското ниво на шумове е приоритет – преобладаващ, но слаб е звукът, генериран около предните колонки, и този идващ от големите 20-цолови колела. Изненадващо на задните седалки, които можеха да имат и малко по-дълга основа, шумовият фон е доста по-силен. Заради прекомерно голямата централна конзола мястото за краката на пътника в средата отзад остава ограничено, но що се отнася до пространството за раменете и главите, място за оплакване няма. А като цяло, удобните задни седалки с регулиращ се наклон на горната част позволяват комфортно използване на голямото междуосие и изобилието от обем.
Успешна изглежда и настройката на ходовата част. Конструкторите са избегнали ненужно спортната стегнатост и окачването поема с убедителен комфорт неравностите. Електрическата Toyota взима завоите спокойно и охотно, следвайки управлението с лек ход, което е, така да се каже, в готовност – когато законодателят се съгласи, кормилната колона трябва да отстъпи място на система за управление Steer-by-Wire без механична връзка. Предавателното число на последната би трябвало да има голям диапазон и в завои с малък диаметър да осигурява по-малко от обичайното въртене на волана, който ще бъде и с друга форма.
Един или два мотора
Изцяло облепеният тестов автомобил (причудливите форми на камуфлажа са излишни, тъй като моделът може да си види на сайта на Toyota) е с двойно предаване. Компановката е интересна и уникална – при версията с предно предаване задвижването се осигурява от един електродвигател на предния мост с мощност 150 кВт, а в нашия случай – от по един 80-киловатов електромотор на предния и на задния мост. Към подобно ограничаване Toyota прибягва в името на запазването на живота на батерията с капацитет 71,4 кВтч, на която компанията осигурява гаранция от десет години или един милион километра. Пробегът на версията с двойно предаване се намалява от 450 км при варианта с един мотор до 410 км, а ускорението от 7,5 на 6,9 секунди – и в двата случая с максимална скорост, ограничена до 160 км/ч. Данните за разхода все още не са хомологирани.
Системата за задвижване на четирите колела, включително променливото разпределение на въртящия момент и ефективните системи за потегляне и спускане по наклон, са проектирани заедно със Subaru и се предлагат срещу допълнително заплащане от 3000 евро. Принципно ако поръчате днес автомобила, би трябвало през юни той да ви бъде доставен, макар че при настоящите обстоятелства това не е напълно сигурно. Малко по-късно своята премиера ще отпразнува и братът близнак на модела под името Solterra на Subaru.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Първият електрически модел на Toyota – следвайки типична за марката философия – не е спортен тип, а гарант за комфорт и надеждност. Възможностите за движение по пресечен терен на версията 4WD едва ли ще вълнуват някого.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Франк Ратеринг, Toyota