Първи впечатления от новото издание на най-продавания ван от Волфсбург
Първото поколение на VW Touran се подвизава на пазара цели дванайсет години и от него бяха продадени около 1,9 милиона автомобила. Меко казано солиден успех за един ван, който никога не блесна с някакъв вид провокации към публиката, но за сметка на това спечели сърцата на огромен брой хора, нуждаещи се от максимално практичен семеен автомобил, чиито размери и цена да не излизат от обичайните рамки на компактния или среден клас.
Доразвиване на една успешна концепция
Наследникът на модела остава верен на своя предшественик и това трудно би могло да изглежда по-лесно обяснимо – VW Touran вече е всепризнат специалист в областта на функционалността и удобството във всекидневието, при който технологичният авангард се крие в детайлите, вместо да бъде изваден на показ. Базираният на новата модулна платформа за модели с напречно разположени двигатели MQB може да се похвали още по-оптимално оползотворяване на вътрешния обем, отколкото досега – номиналният товарен обем с пет места е 743 литра (двойно повече от един стандартен Golf в изпълнение хечбек) и достига дво почти 2000 литра при сгъване на местата от втория ред. Сгъването на самите седалки става с помощта на бутон в рамките на секунди, като всяка от тях потъва в пода, без да оставя дори милиметър неравност по дъното на автомобила. Възможностите за частично сгъване, регулиране на седалищните части или облегалките са практически почти неизчерпаеми, същото се отнася за асортимента от предлагани опции за осигуряване на допълнителни удобства при пътуване и превозване на багаж и предмети. Напълно в унисон с времето, инфо-развлекателните способности на автомобила са на върхово за класа равнище и предлагат лесно свързване и интегриране на външни мобилни устройства, интуитивно управление, богата функционалност, както и широк набор от начини за осигуряване на забавление и информираност за всички на борда.
Оформлението и подредбата на вътрешността са типични за Volkswagen – дизайнът е ненатрапчив и изчистен, качеството на материалите и изработката е на много високо равнище, а обслужването на функциите, образно казано, може да се извършва и със затворени очи. Допълнителен плюс на високото разположение на седалките е чудесният обзор от мястото на водача, който в съчетание с добрата маневреност прави VW Touran неочаквано лесен за маневриране в тесни пространства.
Балансирано пътно поведение
На пътя новият VW Touran 1.6 TDI се държи точно така, както повечето купувачи на семеен ван биха очаквали от него – настройките на ходовата част се грижат преди всичко за удобството и спокойствието на всички на борда, а това включва както приятен комфорт на возене, така и редуцирани до постижимия минимум при подобен автомобил колебания на каросерията; кормилната уредба е приятно директна и позволява сигурното и прецизно насочване на автомобила, а стабилността е еднакво впечатляваща както по пътища със завои, така и на магистрала. За приятното пътуване без съмнение допринася и впечатляващият акустичен комфорт – задвижването и окачването се представят наистина култивирано, аеродинамичните шумове също са съвсем слаби.
1.6 TDI – отлично решение за прагматиците
1,6-литровият дизелов мотор със 115 к.с. положително не превръща VW Touran в любител на шеметните спринтове и карането с пълна газ, но истината е, че и не това е основният замисъл на един ван от компактния клас. Няма спор, че който има нужда от по-солидни резерви от страна на задвижването и най-вече от по-впечатляваща динамика, би следвало да насочи избора си към някоя от двете версии на двулитровия TDI, но съвсем обективно погледнато, по-малката машина е съвсем достатъчна за по-спокоен стил на шофиране и не се чувства претоварена, когато от нея се изиска да впрегне целия си потенциал. Високият въртящ момент и радващо равномерното разгръщане на мощността (последното е постигнато съвсем не без участието на идеално подбраните предавателни числа на изключително прецизно превключващата шестстепенна трансмисия) превръщат 1.6 TDI в за някои може би неочаквано подходяща алтернатива за задвижването на Touran. Равносметката придобива още по-завършен вид като прибавим и впечатляващия разход на гориво, който при икономичен стил на шофиране и сравнително оптимални условия е в рамките на около и дори малко под пет литра на сто километра, но дори и при класически смесен цикъл най-често остава под шест на сто.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
VW Touran e останал верен на философията на своя предшественик - под семплата му външност се крие рафинирана техника и направо удивителна функционалност, която го превръща в един почти идеален семеен превозвач. VW Touran 1.6 TDI се представя като един наистина универсален талант с впечатляващо със своята ефективност задвижване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Артуро Ривас