Със своята дължина под три метра Toyota iQ е директен конкурент на Smart Fortwo, но благодарение на интелигентната компановка на каросерията предлага едно и половина места повече.
Японският iQ успява да съчетае минималните външни размери с доста прилично вътрешно пространство, но цената на „бонзай”-изпълнението на Toyota в никакъв случай не може да се нарече малка. И това е нормално, защото за удобното настаняване на двама възрастни пътника и водач в каросерия с дължина под три метра се изисква прилагане на сложни инженерни решения – специално конструиран преден мост с изместен диференциал, свръхкомпактни периферни агрегати, издълбано от страната на пътника отпред арматурно табло и разположен под пода на каросерията резервоар за гориво.
Двигател: Много добър е 1,4-литровият дизелов мотор със 190 Нм максимален въртящ момент и шестстепенна трансмисия, който се предлагаше до лятото на 2012 година. Трицилиндровият базов мотор на свой ред отговаря на най-основните изисквания за придвижване, но спомогна за снижаване на цената на модела до приемливи за по-широк потребителски кръг равнища. По-динамичен е 1,3-литровият четирицилиндров агрегат с шестстепенна предавателна кутия и система старт-стоп.
Каросерия: Пространството на предните седалки изненадва както с обем, така и с комфорт, а мястото отзад вдясно е достатъчно за възрастни с известни уговорки – на първо място отделението за вещи на арматурното табло трябва да се демонтира и пътникът до водача да направи малко място, измествайки се напред. Лявата седалка отзад е място, което е най-добре да ползвате за багаж – особено с оглед на обстоятелството, че същинският багажник побира само 32 литра и може да се увеличи на 395 литра ако задните облегалки се сгънат.
Изработка: При появата си на пазара през 2009 година, Toyota iQ не правеше особено приятно впечатление с изобилието от пластмаса в интериора и особено в областта на арматурното табло и централната конзола, които не бяха нито красиви, нито приятни на допир. Нещата в това отношение се подобриха осезаемо с фейслифта през 2010 година. По отношение на качеството на изпълнението на малката Toyota обаче никога не е имало никакво съмнение – всичко в iQ е солидно сглобено и не издава неприятни шумове.
Безопасност: iQ е оборудван серийно с ESP и с уникални задни въздушни възглавници, които компенсират донякъде липсата на деформационна зона в задната част на каросерията. С тях общият брой на въздушните възглавници на борда достига девет – отлично постижение, което важи в същата степен и за действието на спирачната система и поведението на пътя.
Ходова част: Значително по-голямото междуосно разстояние дава възможност на задвижвания от предните колела Toyota iQ да постигне много по-добро поведение на пътя от Smart Fortwo с неговото задно предаване. Остава си обаче леката чувствителност към страничен вятър.
Кой двигател ви препоръчваме
Aко търсите осезаема динамика и искате да почувствате тягата на 190-те Нютонметра при ускорение, трябва да се насочите към версията с 1,4-литров дизелов двигател. Четирицилиндровата машина може да се използва спокойно за пътуване на дълги разстояния. С версията 1.0 също се пътува относително спокойно – трицилиндровият мотор с 68 к.с. работи малко грубичко, но е напълно достатъчен за градски условия. Най-универсално приложим от двигателите е 1,3-литровият четирицилиндров бензинов агрегат с 98 к.с., равномерна работа, шестстепенна предавателна кутия и система старт-стоп.
Кой тип каросерия да изберете
Toyota iQ се предлага само в един вариант на каросерията.
От коя година да е моделът
Екземплярите на Toyota iQ, произведени между пазарната премиера в началото на 2009 година и фейслифта в началото на следващата 2010, се отличават с доста семпли пластмасови повърхности в интериора. Критиките в това отношение накараха Toyota да внесе известни корекции, но цялостният характер си остана непроменен. Цената също бе коригирана надолу, което прави привлекателни моделите, произведени след 2010 година.
Кое ниво на оборудване е подходящо
По принцип серийното оборудване на iQ е доста богато и включва девет въздушни възглавници, ESP, бордови компютър, аудиосистема, разделно сгъваеми задни седалки и централно заключване с дистанционно управление. Към това iQ-пакетът добавя климатична инсталация, 15-цолови алуминиеви колела и кожен волан. Климатикът, автоматичната трансмисия и други елементи от оборудването мога та се поръчат и поотделно.
Каква е цената
Тригодишни Toyota IQ с базов двигател и пробег над 100 000 километра могат да се намерят за около 7000 евро. Версиите с 1,3-литров бензинов мотор са по-скъпи от дизеловите модели с техния по-висок въртящ момент – двугодишни 1.4 D например вече могат да се купят за под 10 000 евро.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Свръхкомпактният градски модел на Toyota не регистрира съществени проблеми в техническите прегледи на Dekra и вследствие на това се нарежда на престижното трето място по надеждност в своя клас в класацията на Dekra за 2013 година. Спорадични проблеми са отбелязани единствено при нарушените настройки на светлините за мъгла и по-бързото износване на спирачните дискове – добре е да проверите тези два пункта преди покупката на Toyota iQ.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(значително по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
n/a
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили