С този сравнителен тест ще проверим кой от двата автомобила е по-добър в действителност
Макар развитието на автомобилния сектор да набира все по-високи обороти, някои неща си остават константа. Като например частичното обновление в средата на моделния живот на повечето автомобили. Ето – пред нас стои Audi Q3, който излезе на пазара през 2011 година и съвсем наскоро беше освежен. Наред с дискретни, но ефикасни козметични промени като уголемената радиаторна решетка, променените брони с по-големи въздухозаборници, модифицираните задни светлини, новите цветове за лаковото покритие и разширения асортимент от възможности за обзавеждане на интериора, моделът е получил и някои качествени подобрения: спирачният асистент е с разширена функционалност, електронната стабилизираща система може да се изключва на две степени и има режим на работа за шофиране в пресечен терен, биксеноновите светлини са част от серийното оборудване, а разпределението на тягата към четирите колела е допълнително оптимизирано. Към това следва да прибавим нови линии на оборудване и някои интересни опции. Например при поръчване на озвучителната система Bose, клиентът получава елегантно LED осветление в областта на високоговорителите. Върховият вариант на двулитровия дизел, който досега генерираше 177 к.с., сега разполага със седем допълнителни конски сили и вече отговаря на нормите Euro 6.
Както и досега Mercedes GLA 220 CDI разполага със 170 к.с., като поради по-ниското му със 70 килограма тегло това поне на теория не предполага изоставане по отношение на динамиката. На практика обаче темпераментът на модела от Щутгарт е доста по-скромен в сравнение с Audi. TDI агрегатът с два балансиращи вала под предния капак на Q3 не само работи по-тихо и по-гладко, но и реагира със значително повече охота при подаване на газ, с което теоретичните недостатъци на по-високото тегло на автомобила потъват в небитието. При спринта от място до 100 км/ч Q3 е с 0,7 секунди по-бърз от своя опонент, но при по-високо темпо разликата започва да се стопява. Всъщност при моделите от този клас борбата за всяка десета от секундата определено не е водеща, но е факт, че Audi се усеща като по-пъргавият от двата автомобила дори в съвсем нормални всекидневни условия.
И като стана дума за баналните всекидневни задачи, тук Audi отново е с едни гърди напред: неговата седемстепенна трансмисия работи бързо и плавно, като съумява през повечето време да поддържа ниски обороти на двигателя и по този начин допринася за икономията на гориво. При маневриране класическият скоростен лост на средната конзола на Audi е значително по-удобен и по-лесен за достигане, отколкото малкото лостче зад волана на GLA. Измерването на разхода на гориво в теста донякъде смалява преднината на Audi: с резултат от 7,5 л/100 км Q3 е малко по-лаком от GLA с неговите 7,1 л/100 км (заради по-малкия си резервоар обаче на модела на Mercedes му се налага по-често да се отбива до бензиностанцията.
Динамичен и едновременно с това комфортен
Това, че във вътрешността на Q3 е по-тихо, отколкото GLA, се дължи не само на по-безшумната работа на двигателя, но и на наличието на акустично челно стъкло. Като цяло аеродинамичните и механичните шумове при бързо темпо в Audi са доста по-дискретни, което го превръща в по-приятния за дълъг път автомобил. Наред с това Audi се отличава и по-добра возия. GLA вози доста твърдо, макар и не некомфортно, но въпреки това Audi определено се справя по-талантливо с абсорбирането на различните видове неравности по настилката. Освен това ходовата част на Q3 е значително по-ефективна в предотвратяването на неприятни подскоци и разлюлаване на каросерията, докато GLА специално при пълно натоварване започва да става доста необуздан. Освен това, макар и със солидни странични опори, седалките в Mercedes са по-тесни и не толкова ергономични, колкото тези на Audi.
Няма как да имаме обаче забележки към GLA когато става дума за динамиката на пътя. Стига да карате чисто и без необмислени движения, с GLA може да се насладите на един от малкото SUV модели с реален спортен потенциал. Q3 се усеща с една идея по-малко директен, но затова пък точното му насочване в желаната посока изисква по-малко усилия. Последното между другото се отнася и за овладяването му в граничен режим.
По-просторен, отколкото предполагате
Очевидно що се отнася до представянето на пътя, Audi разполага с по-силните карти – единствено резултатите от спирачните тестове можеха да бъдат и по-убедителни. По-високата и по-широка каросерия на Q3 предлага осезаемо повече простор в сравнение с Mercedes – докато на първия ред все още цари поне относително равенство, на задните места GLA си остава откровено тесен. Чувството за недостиг на място тук се дължи както на обективните факти, така и на субективното усещане за схлупеност, дължащо се на малките задни прозорци. Обективно погледнато фактът, че по-добрите места в тези автомобили се намират в предната част на каросериите им, личи още от пръв поглед: при GLA задните врати са прекомерно ниски, а при Q3 – доста тесни. Иначе Q3 категорично е по-функционалният от двата автомобила със своите четливи контролни уреди, ясна и еднозначна логика при управлението на всички важни функции и удобни отделни бутони за управление на асистиращите системи. Mercedes пък трупа точки с голямото разнообразие от електронни помощници. Например GLA може да бъде поръчан с адаптивен темпомат – нещо, което ще бъде налично в листата с допълнително оборудване едва при следващото поколение на Q3.
Дали обаче това е достатъчно, за да бъде GLA по-добрият автомобил в сравнение с Audi? Накратко – не. По-конвенционалният като оформление Q3 предлага значително по-впечатляващ комплекс от качества, докато на GLA му остава да се перчи с модерната си външност и имиджа на градски каубой.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi Q3 2.0 TDI Quattro
426 точки
Преработеният модел на Audi е комфортен, практичен, просторен отвътре и разполага с отлично задвижване. Победата му в този сравнителен тест е абсолютно заслужена.
2. Mercedes GLA 220 CDI 4Matic
320 точки
Според обективните ни критерии за икономичния GLA остава единствено второто място в този тест. Той е по-малко комфортен, по-тесен отвътре и като цяло е по-непрактичен от Q3.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман