BMW създаде XM с една-единствена цел – да предизвика хората и да премести границите на приемливото! Ето го и резултата:
В последните години от BMW показаха много нови модели, чийто дизайн е, меко казано, противоречив. Новите баварци станаха повод за редица спорове между пуристи и фенове, а простата истина е, че в момента се продават повече от всякога. А високото търсене на свой ред води и до още по-богат избор. Избор, който трябва да става все по-екстравагантен.
За първи път от 50 години насам BMW изкарват изцяло М модел – без аналогичен стандартен събрат. В миналото това е бил суперспортният М1, който е икона за поколения наред, но днес при гигантския ХМ няма и помен от оригиналния дизайн. Размерите са разточителни, формите са груби, а мощността е в излишък. Всичко в този автомобил ни кара да си задаваме един-единствен въпрос: “Какво е посланието, което носи ХМ със себе си?”
Подобни открояващи се модели винаги са символ на една епоха и олицетворяват настроенията на обществото, демонстрирайки най-ярките желания и мечти на съответното поколение. И тук е ред да се замислим какво впечатление оставя ХМ след себе си и приемливо ли е подобно послание. Свръхагресивният вид и силно преувеличените пропорции предават ясното послание, че както автомобилът, така и собственикът не зачитат никакви установени норми и биха минали през всеки и всичко, което им се изпречи на пътя. И при по-внимателно вглеждане в обществото ни тази тенденция за все по-ярко открояване от “простолюдието” определено може да се забележи. А ХМ е тук, за да преизпълни задачата си и да се докаже като най-яркия представител на своята епоха.
По дрехите посрещат…
Външният вид на ХМ е неговата най-искряща черта. Дизайнът е подчертано в стил BMW, но всички пропорции са увеличени до краен предел. Предницата стои гордо изправена над метър от пътната настилка, а характерните за баварците “бъбреци” са силно преекспонирани и вече по-скоро приличат на ноздри на разярен бик, душещ за следващата си жертва. Ако случайно, въпреки всичко, ХМ ви се струва нормален, тогава златните детайли в премиерните бройки идват да подчертаят горделиво и още по-силно всички акценти по купето.
Тънките прорези на дневните фарове напомнят за намръщен поглед, готов да ви изяде на пътя! Всичко в дизайна на предницата е проектирано с ясната представа, че това ще бъде шосеен хулиган, всяващ уплах и дори ужас у всички останали участници в движението.
Страничният профил е не по-малко респектиращ, като основният акцент пада върху огромните джанти с размер 23 цола и масивен надпис BMW в центъра. Линиите на прозорците отново са подчертани в златисто, като таванът леко се спуска към задницата, но без да приема нашумялата купеобразна форма в стил Х6.
Отзад веднага прави впечатление липсата на централно лого на BMW и наличието на две малки емблеми в двата горни ъгъла на задното стъкло. Този дизайнерски елемент трябва да препрати към BMW М1, но приликите със суперспортиста от 70-те приключват дотук. Задните светлини са масивни и ъгловати, но прорезът на светлинния сноп е удивително тънък и компактен, което го прави уникална гледка през нощта. Ауспуховите накрайници са четири, както подобава на един истински спортен автомобил от М семейството, но нетипично е тяхното разположение два по два един върху друг в краищата на автомобила. Подобен дизайн е новост за баварците и определено открояващ се детайл дори и при толкова крещящ автомобил.
Познат интериор
Още с отварянето на вратата става ясно, че това несъмнено е BMW. Отпред салонът наподобява силно Х5М и Х6М, като много от елементите са взети директно назаем от събратята. Нови са веган материалите в купето, а цветовата комбинация в синьо и оранжево определено е смел избор, подходящ единствено за толкова противоречив модел като ХМ. Воланът е от по-старото поколение на марката и не споделя хексагоналния вид с модели като новата Серия 7. Инфотейнмънтът е от най-актуалното поколение iDrive8, като отново самият дисплей стои като придатък и няма характерен дизайн или линия. Работата му също не е оптимална, както например при iDrive7. На моменти по време на теста системата губеше връзка с телефона и интернет, отказваше да пуска музика, а много често забавянето при натискане беше за повече от секунда.
На задния ред силно експресивната цветова комбинация отново продължава. Върху сините седалки са сложени и две меки възглавнички с бродирано “ХМ” лого, които трябва да осигурят ултимативен уют при дълги пътувания. Комфортът отзад е допълнително подпомогнат и от огромното пространство за краката и главата. Дори и хора над 2 метра могат да се отпуснат, без да се притесняват, че краката или главата им ще се опират където и да е. Мястото отзад е достойно за овации и може да се конкурира само и единствено с най-високия клас лимузини.
Време за товарене
Когато се отвори огромната задна врата на багажника, моментално става ясно защо на втория ред седалки е толкова просторно. Мястото за пътниците е било по-важно от товарния капацитет на автомобила. Подът на багажника е висок и без ръб, което може и да се окаже проблем, когато сте паркирали на наклон.
От друга страна, в багажника има дизайнерска чанта – специално за ХМ. В нея се съхраняват кабелите за зареждане на електрическата система, но несъмнено може да бъде използвана и като стилен аксесоар в ежедневието. Баварците определено знаят как да таргетират максимално добре потенциалните клиенти на ХМ и да погалят всяко едно сетиво с внимателно отношение към детайлите.
Мощ под капака
Зад масивната предна решетка се крие добре познатият V8 битурбо агрегат с работен обем 4,4 литра. Неговата мощност (489 к.с.) е значително намалена спрямо останалите М модели, в които се среща, но тук получава революционна plug-in хибридна технология. За първи път модел от М дивизията може да се движи изцяло електрически, като официалният пробег от 90 км само на ток е по-скоро мираж и дори най-спокойните водачи трудно биха изминали над 50 км без запален двигател. Максималната мощност на зареждане от 7,4 кВт е доста ниска за днешните стандарти, но при наличието на двигател с вътрешно горене това не е голям проблем.
Когато системата е в оптимален режим, и двата вида задвижване си помагат взаимно, а стойностите на ускорението са напълно достойни за М модел. Успяхме да измерим време от 4.01 секунди за спринта до 100, а от 100 до 200 бяха необходими точно 10.00 секунди. Четвърт миля успяхме да изминем за 12.06 секунди. Данните са по-слаби от тези на Х5М и Х6М, на които е базиран ХМ, но въпреки това постижението изобщо не трябва да се омаловажава.
Зад волана на космическия кораб
Ходовата част на автомобил с тегло от над 2800 кг трудно може да бъде настроена едновременно комфортно и спортно, затова от BMW са избрали ХМ да бъде предимно спортен. Неравностите по пътната настилка ясно се предават към пътниците, а по-големи бабуни лесно могат да доведат до отлепване от седалката, особено на пасажерите от задния ред. Това се дължи както на твърдото окачване, така и на огромните 23-цолови нископрофилни гуми, които трудно се справят със задачата за филтрирането на софийските дупки.
Теглото също не може да се скрие напълно и при завои с по-висока скорост се усеща значително накланяне на каросерията. Изненадващо, при спиране и завои с по-ниска скорост масата остава незабелязана и шасито поема всички натоварвания с лекота.
Маневреността на автомобил с широчина 2235 мм не е революционна, но и същевременно не изключва съвсем опцията за маневриране в тесни пространства. По-големият проблем е при паркиране и разминаване по тесни улици – заради самия размер на автомобила. По време на шофиране усещането е сякаш ХМ заема две ленти едновременно, а при успоредно паркиране винаги изпъква най-много встрани от колоната. Изисква привикване, но това е цената на просторния интериор и агресивния външен вид.
Заключение
BMW XM е автомобил за ясно дефинирана прослойка от обществото. Дали трябва да съществува, е въпрос на разбирания, но безспорно това е модел, който ще увековечи днешната епоха и нагласите на съвременното общество. Модел, който има за цел не да блести с нещо “най”, а сам по себе си да бъде най-различим. Все още не сме били в автомобил, който да привлича повече погледи – а именно това е основната цел на ХМ. И той изпълнява задачата си по превъзходен начин.