Бившият ръководител на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi Карлос Гон съди автомобилния производител за един милиард щатски долара обезщетение. Той все още е в изгнание в Ливан след сензационното си бягство от Япония.
В дългата история на автомобилната индустрия има безброй зрелищни и достойни за трилър кадрови истории. Но нито една от тях не е толкова кинематографична, колкото тази на Карлос Гон. Някога прославен във Франция и Япония като блестящ топмениджър, неговата автомобилна кариера завършва сгушена в малък сандък.
В него в края на 2019 г. Гон избяга от строго охранявания си апартамент в Токио, за да се окаже в Бейрут, Ливан. Преди това той беше излежал 100 дни в затвора и беше освободен само под гаранция от дванайсет милиона евро и при строги условия. Скрит в сандък, Гон след това успява с чужда помощ да се качи на частен самолет и да стигне чак до Бейрут, където живее и до днес. Между Ливан и Япония няма договор за екстрадиция.
Накърнена репутация и финанси
Всъщност Карлос Гон се завръща на международната автомобилна сцена – този път със съдебен иск за милиард долара срещу бившия си работодател Nissan. 69-годишният бразилец, който има и ливанско гражданство, а и френски паспорт, обвинява японците, че са съсипали репутацията и финансите му. Сега той иска 588 млн. щатски долара като компенсация за пропуснати ползи, както и 500 млн. щатски долара като обезщетение за наказателните мерки.
През ноември 2018 г. Гон беше обвинен в нарушения на законите за финансовите пазари и присвояване на средства на компанията и веднага беше задържан под стража. Франция издаде заповед за арест чак през април 2022 г. – с обвинения за присвояване на активи, както и за пране на пари. Карлос Гон винаги е отхвърлял както обвиненията от Япония, така и тези на френското правосъдие, определяйки ги като съдебно преследване.
Искове срещу десетина души
В жалбата си Гон е дори съвсем конкретен, като обвинява някои от бившите си колеги в участие в заговор срещу него. Той посочва общо десетина имена, предимно японски, които са работили на ръководни позиции по това време. Сред тях са двама висши мениджъри на Nissan, мениджър в кабинета на главния изпълнителен директор и двама членове на борда на Nissan.
За да избегнат съдебно преследване, тези колеги са сътрудничили на съдебната система в Япония. Според юридическия представител на Гон жалбата включва и други физически и юридически лица, на които все още не са връчени документи. Ливанската прокуратура вече е насрочила изслушване за септември. Още не е ясно дали японската съдебна система изобщо ще отговори. Самата компания също все още не е коментирала жалбата.
Снимка: Волфганг Грьогер-Майер