От 2011 година моделът на Mazda RX-8 вече не се предлага официално в Европа. На вторичния пазар обаче екзотиката с ванкелов двигател може да се намери на примамливи цени.
Ако търсите истинска четириколесна екзотика, то задължително обърнете внимание на Mazda RX-8. Японският спортен модел дълго време беше единственият модел на пазара с ванкелов двигател. Друга особеност са отварящите се в обратна на движението посока задни врати и липсата на централни колони.
Двигател: Сърцето на Mazda RX-8 е ванкелов двигател, предлаган във варианти със 192 или 231 к.с. Задвижващият агрегат носи името Renesis (съкратено от Rotary Engine Genesis) работи изключително плавно и се отличава с много специфичен звук, но изисква високи обороти при нужда от повече динамика. Това съвсем логично покачва разхода на гориво, който при спортно каране лесно достига 20 литра на 100 километра. Освен това нивото на маслото трябва да се следи постоянно. Ако не броим изолираните случаи на проблеми при стартиране, двигателят рядко създава грижи.
Каросерия: По отношение на дизайна Mazda са поели по твърде интересен път с RX-8. Макар този японски спортист да има силуета на купе, каросерията всъщност е с четири врати. Freestyle-Doors се нарича концепцията на Mazda, която улеснява достъпа до задните места посредством отварящи се в обратна на движението посока задни врати без средни колони.
Изработка: Каросерията и интериорът създават солидно впечатление. Интериорът не предлага някакви ексклузивни материали, но и не изглежда никак евтин.
Безопасност: Шест въздушни възглавници, ABS, ESP и тракшън контрол са част от серийното оборудване. Въпреки отстъствието на средни колони, Mazda RX-8 разполага с добра защита при страничен удар.
Ходова част: Задвижването и управлението са настроени според най-добрите японски маниери. Тъй като двигателят е монтиран зад предния мост, разпределението на теглото при Mazda RX-8 е с почти идеален баланс. Задвижването е на задния мост, снабден с многозвенно окачване. ESP е доста толерантно настроена и позволява впечатляващи поднасяния с RX-8. Комфортът на возене не е измежду силните страни на модела.
Кой двигател ви препоръчваме
Mazda RX-8 се предлага единствено с ванкелов двигател, наличен във варианти със 192 или 231 к.с. Разлики в разхода на гориво почти няма, но по-мощният вариант разполага с шестстепенна трансмисия и може да се върти с 2000 об./мин повече от базовата модификация. Така че който търси спортни изживявания, ще остане по-доволен от силния вариант. Ако обичате спокойното каране, то правилният избор е по-слабия мотор. Между другото и двете изпълнения на мотора не се чувстват добре на къси разстояния.
От коя година да е моделът
Mazda RX-8 се произвежда между 2003 и 2012 година, фейслифтът е от 2009 г., в рамките на който освен аеродинамиката са оптимизирани също ходовата част и интериора. При RX-8 решаваща роля играе не толкова възрастта на автомобила, колкото пробега на двигателя.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Mazda RX-8 е наличен в три нива на оборудване: Renesis, Challenge и Revolution, като последното е серийно екипирано с аудиосистема Bose. Особено препоръчителни са четирите лимитирани серии, които Mazda пуска през годините на производството.
Каква е цената
Добре поддържани екземпляри от 2006 година с пробег около 100 000 километра се продават за около 8000 евро. По-мощната версия обикновено е с около 1500 евро по-скъпа.
Колко е надежден
Експертите на Dekra твърдят следното: В прегледите на Dekra екзотичният спортен модел с ванкелов двигател показва проблеми най-вече със спирачната система и с нивото на отработилите газове. Често се установява повишено отделяне на CO. Износените или повредени напречни стабилизатори са рядък, но твърде неприятен проблем.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
n/a
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили