Динамичен компактен ван или своеобразен пътнически автомобил с голям обем? Асортиментът от предложения при Seat Altea е богат, а при Toledo – по-скоро скромен.
През 2004 г. Seat извади на терена Altea и Toledo, конструирани на базата на VW Golf V. Докато своеобразно оформеното Toledo трябваше да се задоволи със скромна кариера на такси в Барселона, гъвкавата и динамична Altea, както и нейният просторен XL вариант, продължават да се радват на голяма популярност сред младите семейства.
Двигател: Не е изненада, че всички задвижващи агрегати са познати от модели на VW. Поради това те са принудени да се борят с идентични, макар и малко на брой слабости. По-конкретно: при като цяло заслужаващия препоръка 1.4 TSI мотор могат да възникнат единични проблеми с турбокомпресора, при ранните 1.9 TDI от време на време се поврежда дебитомерът за всмуквания въздух. При техническите прегледи обаче никой от моторите не попада в зоната на лошите оценки. Затова избирайте свободно!
Каросерия: По принцип Toledo не е нищо друго, освен вариант на каросерията на Seat Altea, чиято загатнато стъпаловидна задна част ограничава полезния обем. При нужда от повече пространство може да бъде препоръчана Altea XL, чийто товарен обем значително надвишава този при малката сестра с 532 към 409 литра. Не се доставя обаче седемместен вариант; за сметка на това се предлага Freetrack с офроуд външност и по избор с двойно предаване. Всички варианти на Seat Altea не предлагат добър обзор на каросерията – същото важи, разбира се, и за Toledo.
Изработка: В малко скучния пластмасов пейзаж на типичното за ван арматурно табло тук-там прави впечатление някоя неравномерна фуга, освен това части от облицовката на интериора скърцат, което с оглед на ниското ценово равнище е по-скоро дреболия.
Безопасност: Всички продавани в Германия автомобили разполагат с обширен пакет от въздушни възглавници, както и с ESP. При някои екземпляри, дошли чрез реимпорт, оборудването за безопасност се отклонява от този стандарт.
Ходова част: Тук инженерите на Seat са взели решение в полза на подчертано динамични настройки на базовата платформа с вътрешнофирмено обозначение PQ35. Това е отразено и в добрите стойности за динамика на пътя, регистрирани в тестовете на auto motor und sport. А комфортът на возене? Учудващо добър, макар че, разбира се, окачването е малко по-стегнато отколкото например при VW Touran.
Кой двигател ви препоръчваме
Ако наред с икономичността удоволствието зад волана също играе известна роля при избора, той трябва да се насочи или към някой TDI мотор, или към предлагания от края на 2007 г. бензинов 1.4 TSI.
Кой тип каросерия да изберете
Toledo с необичайната си задна част (останалото е като при Seat Altea) е повече автомобил за индивидуалисти. За разлика от него, Altea е по-многостранно използваема. Нейният по-дълъг с 18,7 сантиметра XL вариант предлага повече място за багаж, но не и повече места. От XL е изведен Freetrack с офроуд външност и двойно предаване.
От коя година да е моделът
С модернизацията от 2009 г. 1.8 TSI моторът беше преработен, а към гамата беше добавен 1.6 TDI. Ако търсите тези двигатели, изборът ви е вече определен. Бензиновият 1.4 TSI се предлага още от края на 2007 г.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Тъй като нито една Altea не е била продадена без климатична инсталация и стандартни атрибути за комфорт, като електрозадвижвани предни стъкла и централно заключване, най-често е достатъчно и нивото Reference.
Каква е цената
С не повече от 100 000 километра на брояча един добре поддържан бензинов 1.6 струва малко под 6000 евро, 1.4 TSI е с 1500 евро по-скъп.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: Базираните върху платформата на Golf V/Touran испанци са добра покупка независимо от пробега. Дизайнът на Seat Altea малко подвежда, скривайки солидната в основата си сърцевина. Ако изключим светещите контролни лампички за въздушните възглавници и по-дребни проблеми в електрическите системи, статистиката за дефектите не показва никакви неприятни особености.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(по-добре от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили